MailPrintTweet thisSend to Facebook
Voorpagina > Contact > Pers > Nederlandse zoogdieren op postzegels

Nederlandse zoogdieren op postzegels

Stichting Natuurbeelden en PostNL lanceren vandaag een serie postzegels met Nederlandse zoogdieren. Het eerste speciale postzegelvel uit de serie met de afbeelding van een eekhoorn, is vandaag overhandigd aan Menno Bentveld, presentator van het VARA-programma Vroege Vogels. Uniek aan deze postzegels is dat er na het scannen met een smartphone een filmpje van de eekhoorn te zien is. Stichting Natuurbeelden bestaat uit elf natuurorganisaties die Nederlandse natuurbeelden verzamelt en beschikbaar stelt via de site www.natuurbeelden.nl.

Vier postzegels uit de complete serie van 36 zoogdieren, respectievelijk de eekhoorn (8 januari), de vos (25 maart), de gewone zeehond (22 april) en het edelhert (12 augustus) zullen landelijk bij alle postkantoren van PostNL verkrijgbaar zijn. De complete serie is verkrijgbaar via een abonnement. Meer informatie is te vinden op www.postnl.nl/zoogdieren. Door de postzegel te scannen met de app ´Chameleon eXplorer´ op een smartphone is een filmpje van de eekhoorn te zien. De app is te downloaden via www.postnl.nl/apps of www.scanfun.nl. Opvallend aan de nieuwe zelfklevende postzegels is dat ze scheurbaar zijn uit het postzegelvel.

Stichting Natuurbeelden bestaat uit elf natuurorganisaties; ARK Natuurontwikkeling, IUCN NL, Natuurmonumenten, Vogelbescherming Nederland, De Waddenvereniging, De 12 Landschappen, Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid, Vereniging Nederlands Cultuurlandschap, Dierenbescherming, Dutch Caribbean Nature Alliance en het Goois Natuurreservaat.

De stichting verzamelt de komende jaren bijzondere bewegende natuurbeelden. De collectie bestaat inmiddels uit ruim 4.000 fragmenten van planten, dieren en landschappen. Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid geeft een beschrijving van de beelden en plaatst ze op www.natuurbeelden.nl. De site geeft een uniek kijkje in de bijzondere natuur die Nederland rijk is. Omdat er zowel oud als nieuw materiaal aan de site wordt toegevoegd, ontstaat een goed beeld hoe de Nederlandse flora en fauna zich in de loop der jaren verder zullen ontwikkelen. Alle beelden die op de site staan, zijn te bestellen.

“Waddenzee, kraamkamer voor vissen.”