Wadexcursie

Ooit op de bodem van de Waddenzee gelopen? Twee keer per dag valt de Waddenzee droog en heb je de kans om er te lopen. Ga met een van onze gidsen mee op wadexcursie en ontdek de vele verassingen van het dieren- en plantenrijk in dit uitgestrekte natuurgebied.

Een wadexcursie duurt ongeveer 2 uur en is geschikt voor jong en oud (v.a. 7 jaar). Het meest geschikte schoeisel zijn wadschoentjes of lichte gympen die je goed vast kunt maken. Wadschoentjes zijn bij de gidsen te huur, dat kunt u van te voren aangeven. We gaan geen uitgebreide wandeling maken maar stoppen op verschillende plekken, waar de gids uitleg geeft over het wad, het getij of andere bijzonderheden. Uiteraard gaan we met een greep en een schepnetje op zoek naar dieren. Wadpieren, garnaaltjes, zagers, krabben en vaak ook platvissen zijn de dieren die we heel vaak tegenkomen. De gidsen weten een hoop te vertellen over deze beesten en hoe ze zich hebben aangepast aan het soms barre leven op het wad.

Het is behoorlijk slikkig dus houd rekening met kleding. We hoeven niet door hele diepe geulen te lopen dus een broek die tot de knieen kan worden opgerold is voldoende, of een korte broek als het weer het toelaat. Op het wad is het vaak wel fris en er is meestal wind. We raden aan om goede bovenkleding te dragen.

Een wadexcursie is een ervaring om nooit te vergeten!

Zomermaanden

In de maanden juli en augustus loopt er een uitgebreid excursieprogramma op Texel en Terschelling.

Op Terschelling is op een aantal dagen de wadexcursie een culinaire wandeling met Flang Cupido van kookstudio Flang in de Pan als gids. Na afloop geniet u van een waddenproeverij.

Aanmelden

In juli en augustus kunt u zich aanmelden voor een van de eilandexcursies van de Waddenvereniging. Voor een excursie op Texel kunt u zich aanmelden via 06 23818273 of bij de Waddenvereniging op Camping de Krim (kampeerplek KG 178). Voor een excursie op Terschelling belt u met 06 30228443. De Waddenvereniging heeft in de zomermaanden een informatiecentrum in de boerderij bij de molen van Formerum (Formerum zuid 2) U kunt zich ook aanmelden bij het VVV-kantoor op West-Terschelling.

Voor tochten buiten het seizoen voor groepen, neem contact op via info@waddenvereniging.nl.

“Duizenden trekvogels strijken hier neer voor voedsel”