Blog van Arjan Berkhuysen

Ode aan de zeepok

vrijdag 21 augustus 2015
Blog van Arjan Berkhuysen

ZeepokkenGisteren stond ik met Tweede Kamerleden op een wadplaat. Ik vertelde ze over de zeepok en werd als vanzelf weer super enthousiast over dit bijzondere beestje. De zeepok is een soort klein kreeftje die zijn huis om zich heen bouwt. Als het wad droogvalt, doet zijn huis potdicht en zit het diertje binnen in zijn eigen zwembad.

Als het water weer op komt gaan de deurtjes open en zeeft het beestje plankton uit het water. Zeepokken kruipen nooit hun huisje uit. Om toch voor nageslacht te kunnen zorgen, hebben ze daarom hele lange piemels en wonen ze dicht bij elkaar in de buurt. Hoe innovatief! Zet iets in het water en in no time zit het vol pokken.

Rik Siebers van het Blue Energy project heeft inmiddels ervaring met de snel uitdijende zeepokkenfamilies. Toen ik hem onlangs sprak zei hij: ‘Je kunt zien dat de Waddenzee een van de meest productieve systemen is op aarde, want onze membranen in het water, waar we de energie mee opwekken tussen zoet en zout water, zijn meteen vol met pokken en ander leven. We experimenteren daarom bijvoorbeeld met natuurlijke coatings.’ Kijk, zo kom je aan innovaties, dacht ik toen. Je begint met iets nieuws en als je de uitdagingen van de natuur niet negeert, maar er juist van leert en natuurvriendelijke oplossingen verzint kom je tot inzichten die je van te voren niet voorziet. Er valt hier nog zoveel te leren! De Vismigratierivier is natuurlijk ook zo'n project waar we van alles gaan leren waar je nu nog geen idee van hebt. De Waddenzee inspireert.

De Kamerleden en medewerkers van de VVD, PvdA, CU, SP, Groen Links en PvdD die nu aan boord waren lieten doorschemeren dat bij hun komend jaar de deur open staat om door te praten over hoe we samen kunnen werken aan een Rijke Waddenzee. Wat mij betreft ontvangen we volgend jaar het hele kabinet op het wad. Ik heb het idee dat ook zij soms de vrije lucht en inspiratie goed kunnen gebruiken. Net als de zeepok, even de luiken open om elkaar met goede ideeën te bevruchten.

Foto: wikimedia?