Navigatietocht Astronomie

Varen op de sterren en kennismaken met eeuwenoude methodes

Wanneer: Dinsdag 19 september van 19.00 - 00.00 uur
Vertrekpunt: Lauwersoog
Duur: 5
Deelnemers: 30
Kosten: • Leden: € 44,-
• Niet-leden: € 53,-
Eten en drinken: Inclusief 1 x koffie of thee, overige drankjes voor eigen rekening. Voor €15,- euro extra kunt u mee eten aan boord, aanmelden hiervoor kan via www.eilandhopper.nl
Kinderen: Deelname vanaf 12 jaar

Wat ga je doen:

De Waddenzee is al heel lang een belangrijke vaarroute. Steden als Groningen en Amsterdam waren vroeger alleen bereikbaar via de Waddenzee. Maar hoe vonden de zeevaarders hun weg? Welke navigatiemethoden gebruikten ze?

De zeevaarders van weleer hadden zo hun methodes en instrumenten om de route te bepalen. Benieuwd naar deze tactiek? Neem dan deel aan deze excursie. Tijdens een tocht over de Waddenzee aan boord van de schitterend gerestaureerde, 130 jaar oude Willem Jacob krijg je eerst een introductie op zogenaamde platte zeevaartkunde en astronavigatie. De platte zeevaartkunde maakt gebruik van (platte) papieren kaarten en bakens op de wal. Bij astronomische navigatie wordt je positie op zee bepaald aan de hand van de stand van zon, sterren en planeten.

Aan boord van de Willem Jacob zullen we eerst zeil zetten en een tocht maken over de Waddenzee. Wie wil, mag helpen met zeilen of zelfs een stuk aan het roer staan om te ervaren hoe het is om een gevoelig en snel schip van 80 ton te sturen. De richting bepaal je aan de hand van wind, water en het tij. In de loop van de avond gaan we voor anker, en wordt er een introductie gegeven over het navigeren.

Nuttige basiskennis die zeilers en motorbootschippers nog steeds kunnen toepassen. Aan het eind van de excursie, als de haven weer in zicht is, kun ook jij navigeren met een sextant, zoals de zeelieden van weleer! De werelderfgoedgids geeft uitleg over het belang van duisternis voor het Waddengebied. Deze excursie geeft een opmaat naar de tentoonstelling 'Varen op de sterren' die in het Eise Eisinga Planetarium te bezichtigen is en tot stand is gekomen in samenwerking met Museum Boerhaave in Leiden.

Programma:

19.00 -20.30