Wadlooptocht Rottumeroog

Routebeschrijving:
Verzamelen op parkeerplaats 3
in de visserijhaven van Lauwersoog.
Deze parkeerplaats is aangegeven
met bordjes. Kosten: € 2,50 per dag,
uitsluitend per pin te betalen.

Avontuurlijk en actief wadlopen

Wanneer: Zaterdag 26 augustus, 05.00 - 16.30 uur
Vertrekpunt:

Lauwersoog

Duur: 12 uur
Deelnemers: 35
Kosten:

•    Leden: € 44,-

•    Niet-leden: € 53,-

Eten en drinken:

Niet bij de prijs inbegrepen. Neem zelf voldoende eten en drinken mee voor deze tocht. Het schip waarmee je terugvaart naar de wal biedt een klein assortiment eten en drinken.

Bijzonderheden:

Een van de mooiste wadlooptochten, die vanwege de kwetsbare natuur slechts zeer beperkt wordt aangeboden. De natuur zien en horen ontwaken is heel bijzonder om mee te maken!

Wat ga je doen:

Rottumeroog: het meest oostelijke en onbewoonde eiland, nog net in Nederland. Een gezamenlijke excursie van de Waddenvereniging en de vereniging de Vrije Wadlopers, met veel aandacht voor de Waddenzee als Werelderfgoed. Deze wadlooptocht brengt je vlakbij het eiland Rottumeroog, dat vanwege de kwetsbare natuur permanente bescherming geniet.

Het eerste uur van de tocht is het meest inspannend. Bij de kust is het slikkig en zak je diep weg in de wadbodem. Daarna wordt de wadbodem steviger en is het gemakkelijker lopen. We steken meerdere geulen over en komen onderweg allerlei bijzondere dieren en planten tegen waar de werelderfgoedgids veel over kan vertellen. Via de Zuiderduintjes bereiken we onze bestemming, een heel bijzonder natuurgebied aan de uiterste rand van de Waddenzee. Mits er voldoende tijd is, lopen we door tot aan het Noordzeestrand. Vanaf hier kun je het eerste Duitse waddeneiland Borkum zien liggen. Voor we terugvaren met een passagiersschip is er tijd om een duik te nemen in de zee of te genieten van de geluiden van de wind en de vogels te midden van de ongerepte natuur. Ook de lange, 3,5 uur durende, vaartocht terug biedt voldoende afleiding. Zo zien we gegarandeerd zeehonden tijdens de terugreis.

Voor de tocht naar Rotttumeroog was voorheen een stevige conditie vereist, maar door de veranderingen op het wad is de tocht de wat gemakkelijker geworden. Een van de mooiste wadlooptochten, die vanwege de kwetsbare natuur slechts zeer beperkt wordt aangeboden .

Programma:
05.15 – 06.00
06.00– 10.45
11.45 – 16.30

Verzamelen op parkeerplaats P3, nabij de visserijhaven te Lauwersoog

Busrit naar de Emmapolder, omkleden en wadloopinstructies

Wadlooptocht

Aankomst Rottumeroog