Zoet-Zout varen

Routebeschrijving:
De TX33 ligt in de Buitenhaven
van Makkum, aan de steiger vlakbij
het sluisje. P kan einde Workumerdijk
bij de rotonde

Van zoet naar zout zeilen en weer terug

Wanneer: Zaterdag 6 oktober, 09.45 - 17.30 uur
Vertrekpunt:

Makkum

Duur: 7.5 uur
Deelnemers: 12
Kosten:

•    Leden: € 57,50,-

•    Niet-leden: € 65,-

Eten en drinken:

Een eenvoudige lunch is inbegrepen. Denk zelf aan een flesje water en eventueel een kleine snack voor onderweg. Aan boord is een zeer eenvoudige sanitaire voorziening.

Bijzonderheden:

Zeilend met een historisch schip zoete en zoute wateren verkennen

Wat ga je doen:

De blazer TX33 is een bijzonder schip. Dit oude visserschip kent de Waddenzee tot in elke uithoek. Aan boord van dit schip maken we kennis met het zoete en zoute leefmilieu van verschillende vissoorten. We maken een stop bij het Afsluitdijk Waddencenter om de tentoonstelling over de Afsluitdijk te bekijken. We bezoeken de plek van de toekomstige vismigratierivier bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk en leren over de voordelen van dit grote project. Door de aanleg van de  Afsluitdijk hebben vissoorten het moeilijk door het verlies van hun paaigebieden. Voor de liefhebbers is er ook de mogelijkheid om het wad op te gaan.

Uiteraard varen we naar de andere kant van de Afsluitdijk en kiezen we na het schutten het ruime zoute waddensop. We gaan op zoek naar zeehonden en zien en horen de bijzonderheden van Werelderfgoed Waddenzee. Deelnemers worden van harte uitgenodigd aan het roer te staan. Van zoet naar zout en weer terug!

Programma:

09.45 uur
10.15 uur
ca 11.00 uur
14.00 uur
15.00 uur
15.30 uur
16.00 uur
17.00 uur

Dit is een globaal programma, dat veranderd worden n.a.v. het weer en aan de hand van inzicht van de bemanning

Welkom aan boord van de Blazer TX33

Vertrek uit de haven van Makkum