Doe eens wad in het Werelderfgoed

Routebeschrijving:
Het schip de ‘Raaf’ ligt in de jachthaven in de buitenhaven van Lauwersoog (aan de Lauwersmeerkant).
Strandweg 1
9976 VS Lauwersoog

Genieten van de Wadden en iets terugdoen voor de natuur

Wanneer: Zaterdag 30 juni, 14.30 - 23.30 uur
Vertrekpunt:

Lauwersoog

Duur: 9 uur
Deelnemers: 8
Kosten:

•    Leden: € 90,-

•    Niet-leden: € 110,-

Eten en drinken:

Deze tocht is inclusief koffie/thee, koek, fruit en een stevige maaltijd

Bijzonderheden:

Boek snel, want er is slechts plek voor acht deelnemers

Wat ga je doen:

Doe eens Wad in het werelderfgoed is een unieke tocht waarbij je iets concreets doet aan het afvalprobleem in de Waddenzee. We gaan zeilen en droogvallen op zandplaat Het Rif.

Met een echte vissermanschouw, de ‘Raaf’, zeilen we vanuit Lauwersoog met de stroom mee naar Het Rif, een onbewoonde zandplaat in de Waddenzee tussen Ameland en Schiermonnikoog. Door de stroming van de zee komt hier veel afval terecht. Een groot probleem voor de kwetsbare natuur van het werelderfgoed. Vogels en zeehonden kunnen verstrikt raken in het afval of zien kleine stukjes plastic aan voor voedsel.

Als het water is weggetrokken, gaan we van boord en proberen we in de tijd dat de plaat droog staat, zo veel mogelijk afval te verzamelen. De werelderfgoedgids vertelt tijdens de vaartocht en het afval verzamelen over het ecosysteem en het effect van afval op planten, dieren en uiteindelijk ook op de mens.

Na afloop vertrek je met een dubbel voldaan gevoel. Je hebt genoten van een prachtige dag op een unieke plek in het werelderfgoed én wat teruggedaan voor de natuur. Deze tocht is een initiatief van Nienke Dijkstra, ervaren schipper en theatermaker. Zij zet zich al jaren in voor een schone Waddenzee.

Programma:

14.30 uur

14.45 uur

14.45 - 17.45 uur

18.00 - 18.45 uur

18.45 - 20.45 uur

20.45 - 23.30 uur

Inschepen

Vertrek vanuit jachthaven Boze Wijf Lauwersoog

Varen naar het Rif

Maaltijd en klaarmaken om aan land te gaan

Wandelen, afval verzamelen en jutten op de plaat