Dagje Oesterman

Routebeschrijving:
UQ4 ligt bij de Visserijloods:
Haven 6, 9976 VN Lauwersoog
We verzamelen ons bij de Visserijloods

Proef de nieuwe waddendelicatesse

Wanneer: Zaterdag 6 oktober, 11.00 - 19.00
Vertrekpunt:

Lauwersoog

Duur: 8 uur
Deelnemers: 6
Kosten:

•    Leden: € 89,-

•    Niet-leden: € 107,-

Eten en drinken:

Inclusief koffie en thee, oesters proeven, waddenlunch

Wat ga je doen:

In het restaurant heet hij sjiek ‘creuse’, maar bedoeld wordt dan de Japanse oester. Nog niet zo lang geleden had deze exoot een slechte naam in Nederland. Een gevaar voor Nederlandse platte oesters en mosselen, oneetbaar voor vogels en met zijn scherpe randen geducht onder wadlopers. Steeds meer worden de positieve kanten gezien. In de Waddenzee zorgen ze voor een stevig natuurlijk rif en er is een groeiende markt voor deze heerlijke waddendelicatesse.

Vanaf september begint het oesterseizoen, hét moment om zelf oesters te rapen en te proeven. Jaap Vegter is een gepassioneerd oestervisser en neemt je graag mee. Met het schip, de Verandering, varen en zeilen we vanaf Lauwersoog naar Engelsmanplaat. Hier leren we de kneepjes van het vak. Hij laat zien welke oesters je moet rapen en welke je beter kunt laten liggen. Het openen van de oesters blijkt ook een hele kunst. Dan is het tijd om te proeven. Een oester rechtstreeks van het wad, verser bestaat niet!

Onze werelderfgoedgids vertelt ondertussen meer over het belang van oesterbanken. Ze worden wel een ‘hotspot’ van leven genoemd. Tussen de stevige schelpen vinden allerlei planten en dieren beschutting.

Jaap Vegter staat net als de Waddenvereniging voor een verantwoorde visserij die geen schade toebrengt aan de kwetsbare natuur. Lees meer op www.geintegreerdevisserij.nl. De visie van de Waddenvereniging vind je op www.waddenvereniging.nl/onswerk/visserij

Programma:
11.30 -12.30
12.30 -13.30

Welkom in de Visserijloods
Inschepen en zeilen naar Engelsmanplaat

Droogvallen en lunchen

Bezoek plaat / oesterbank
Los komen

Samen de maaltijd bereiden aan boord
Aankomst bij de Visserijloods in Lauwersoog

Meld je hier aan voor "Dagje Oesterman" >>