Vallende Sterrentocht Ameland

Het schip de Willem Jacob
ligt ten oosten van de
nieuwe veerdam bij Nes

Een avond om nooit te vergeten. Op één avond honderden vallende sterren zien. Dat kan op dinsdag 13 augustus tijdens deze exclusieve zeiltocht over het wad. De Waddenzee is de donkerste plek van heel Nederland en daarmee een van de beste locaties om sterren te kijken. Een wolk ruimtestof, achtergelaten door een komeet. Wanneer zo’n deeltje de dampkring van de aarde binnendringt, wordt de lucht eromheen gloeiend heet. Op aarde zien we dit als een vallende ster. Onder ideale omstandigheden kun je op deze avond elk uur vele tientallen tot wel honderd vallende sterren zien.

Wanneer:

Dinsdag 13 augustus, 19.00 - 24.00 uur

Vertrekpunt:

Ameland

Duur:  5 uur
Deelnemers:
Kosten:

•    Leden: € 49,-

•    Niet-leden: € 59,-
•    Kinderen t/m 12 jaar:  € 41,-

Eten en drinken:

Inclusief 1 x koffie of thee, overige drankjes voor eigen rekening. Aanschuiven bij het avondeten aan boord kost €15,- extra. Dit kun u bijboeken via www.eilandhopper.nl

Wat ga je doen:

Met het prachtig gerestaureerde zeilschip De Willem Jacob varen we op het tij richting het Westgat. Hier gaan we voor anker en kun je volkomen stilte en duisternis ervaren.

Om de vallende sterren te zien, heb je geen telescoop of verrekijker nodig, alleen een heldere hemel. Een sterrenkundige vertelt je alles over het jaarlijkse fenomeen van de Perseïden. Over het belang van de nacht voor de natuur, hoor je meer van de Werelderfgoedgids van de Waddenvereniging. Kijk voor informatie over het schip op www.eilandhopper.nl

Programma:

Welkom aan boord
  Instructies aan boord
  Trossen los, zeilen richting Westgat bij Ameland
  Voor anker en uitleg door sterrenkundige