Dagje Oesterman

•    Leden: € 95,-

•    Niet-leden: € 109,-

Eten en drinken:

Inclusief koffie en thee, oesters proeven, waddenlunch en uitgebreide workshop

Wat ga je doen:

In het restaurant heet hij sjiek ‘creuse’, maar bedoeld wordt dan de Japanse oester. Nog niet zo lang geleden had deze exoot een slechte naam in Nederland. Een gevaar voor Nederlandse platte oesters en mosselen, oneetbaar voor vogels en met zijn scherpe randen geducht onder wadlopers. Steeds meer worden de positieve kanten gezien. In de Waddenzee zorgen ze voor een stevig natuurlijk rif en er is een groeiende markt voor deze heerlijke waddendelicatesse.

Vanaf september begint het oesterseizoen, hét moment om zelf oesters te rapen en te proeven. We varen met het schip 'Internos' van de Goede Vissers vanaf Lauwersoog naar Engelsmanplaat. Hier leren we de kneepjes van het vak. Je leert welke oesters je moet rapen en welke je beter kunt laten liggen. Het openen van de oesters blijkt ook een hele kunst. Dan is het tijd om te proeven. Een oester rechtstreeks van het wad, verser bestaat niet!

Onze werelderfgoedgids vertelt ondertussen meer over het belang van oesterbanken. Ze worden wel een ‘hotspot’ van leven genoemd. Tussen de stevige schelpen vinden allerlei planten en dieren beschutting

Programma:
11.30-13.30

15.00-17.00

Welkom in 't Ailand, Lauwersoog haven
Inschepen en zeilen richting oostelijk wad

Droogvallen en lunchen

Bezoek plaat / oesterbank
Los komen en terug zeilen naar de haven
Workshop oesters bereiden bij 't Ailand