Dag van het Wad op Kornwerderzand

Afsluitdijk Wadden Center
Afsluitdijk 1c
8752 TP Kornwerderzand
Beleef de Dag van het Wad in het Afsluitdijk Wadden Center op Kornwerderzand.
Op 29 en 30 juni 2019 is er van alles te doen voor het hele gezin!

Download hier het complete programma.

10u-18u

Interactieve beleefexpositie
In het Afsluitdijk Wadden Center vind je een interactieve beleefexpositie over het (over)leven van de Nederlanders in de Delta. Je baant je een pad door stormen uit het verleden naar de oplossingen van nu. Én je komt hier ook van alles te weten over trekvissen. Die hebben namelijk zoet én zout water nodig om op te groeien en zich voort te planten.
11u-15u

Verhalen op de grens van zout&zoet
Wil jij weten waarom de Waddenzee werelderfgoed is? En hoe deze getijdenrivier straks dwars door de Afsluitdijk stroomt? Of wil je te weten komen welke vissen er straks verwacht worden? Je hoort het allemaal tijdens deze rondleiding door de gids van de Waddenvereniging.

29 juni
11u-16u
Mee met de vissers van netVISwerk
De vissers van het netVISwerk zijn als initiatiefnemers nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Vismigratierivier bij Kornwerderzand. Tijdens de Dag van het Wad kun je meevaren met de vissers. Ze laten je zien hoe het er aan toe gaat op een vissersschip en vertellen hoe zij zich inzetten voor een natuurlijke visserij op de Waddenzee.

11u, 12.30u en 15u.

Filmvertoning Wad Entree € 2,00
De film Wad van Ruben Smit, over leven op de grens van water en land, wordt vertoond in een van de filmzalen. De unieke film is een ware ode aan de Waddenzee. Ruben Smit werkte met zijn team maar liefst vijf jaar aan deze schitterende natuurfilm met nog nooit eerder gemaakte beelden over de Waddenzee.

11u-15u

Kruip in de huid van een vis
Bij Kornwerderzand wordt binnenkort gestart met de aanleg van de Vismigratierivier. De Waddenvereniging is een van de initiatiefnemers om een natuurlijke overgang tussen zout en zoet voor trekvissen weer mogelijk te maken. Bezoekers kunnen tijdens de Dag van het Wad zelf proefjes uitvoeren om meer te weten komen over vismigratie en het leven van trekvissen.

11u-15u

Kinderactiviteiten, de hele dag door!
Je kunt o.a. knutselen met lego. Een hele dag pret voor kinderen van alle leeftijden.

11u-15u

In gesprek met bijzondere bewoners
Wonen op Kornwerderzand is een verhaal apart. Hoe is het om te wonen op deze unieke plek? En hoe kom je hier eigenlijk terecht? Veel bewoners zijn hier al lang geleden neergestreken en erg gehecht geraakt aan hun bijzondere stekje. Tijdens de dag van het Wad ontmoet je ze in het Afsluitdijk Wadden Center en kom je alles te weten over het mensenleven op de grens van zout en zoet.

11u-16u

Wandelen naar de sluis met Stella Stekelbaars
Loop mee met Stella Stekelbaars en hoor leuke en bijzondere verhalen.