Dagje Oesterman

Haven 6B Lauwersoog

parkeren:
nabij Haven 24 Lauwersoog

Een wel heel bijzondere excursie: vlak voor de kerst op pad om zelf oesters te rapen en vers van het wad te proeven!  De vissers van de Geïntegreerde Visserij leren je welke oesters je moet rapen en kan proeven. Een oester rechtstreeks van het wad, verser bestaat niet. Tijdens een wandeling met de Werelderfgoedgids van de Waddenvereniging over de plaat kom je meer te weten over de geschiedenis van de oester en oestervisserij.

Wanneer:

Zondag 22 december, 9:15-17:15u

Vertrekpunt:

Lauwersoog

Duur: 8 uur

Deelnemers: 12

Kosten:

€ 109,- per persoon

Ben je lid van de Waddenvereniging?
€ 95,- per persoon

Eten en drinken:

Inclusief koffie en thee, lunch en oesters proeven.

Wat ga je doen:

De Japanse oester is een opvallende verschijning op het wad. Deze exoot werd in de jaren 60 in de Oosterschelde uitgezet, omdat het door de oesterziekte en een strenge winter slecht ging met de Nederlandse, platte oester. Binnen no time had de Japanse oester zich voortgepland en uitgebreid naar het Waddengebied en vandaag de dag vinden we haar daar nog steeds.

Misschien heb je weleens een oester geproefd tijdens een kerstdinner of staan ze dit jaar op het menu. Dit is hét moment om ze zelf te rapen en vers van het wad te proeven! Met een klein groepje gaan we op pad met de vissers van de Geïntegreerde Visserij. Afhankelijk van het weer en de waterstand varen en zeilen we met Zeiltjalk Verandering naar een goed bereikbare oesterbank op het oostwad. We leren meer over de ecologie en soortenrijkdom van een oesterbank. Ze worden wel een 'hotspot' van leven genoemd. Tussen de stevige schelpen vinden allerlei planten en dieren beschutting. Ook over de geschiedenis van de oestervisserij wordt uitleg gegeven. Daarna is het tijd om zelf te rapen! Je leert welke oesters je kunt rapen en welke je beter kunt laten liggen. Het openen van de oesters blijkt ook een hele kunst.  De vissers vertellen je tijdens het proeven graag meer over hun visie op vissen in het Werelderfgoed Waddenzee. Na afloop krijg je een doosje oesters mee naar huis.

Programma:

09:45-11:15
11:15-11:45

11:45-15:30

15:30-17:15

Verzamelen bij de Waddenloods, adres: haven 6B Lauwersoog

Inschepen en zeilen richting oostelijk wad
Ankeren en droogvallen

Bezoek plaat / oesterbank, lunch

Terugvaren naar de haven van Lauwersoog