Wadlopen naar Simonszand

Routebeschrijving:
wadloopkantoor Stichting Wadloopcentrum Pieterburen
Haven 20 9976VN Lauwersoog.

Parkeren kan op P4 (deze wordt bij het binnenrijden van Lauwersoog met borden aangegeven)

Na de containerramp met de MSC ZOE blijft er nog steeds rommel aanspoelen, ook op Simonszand. Samen met Stichting Wadloopcentrum Pieterburen organiseren we op 4 juli een wadlooptocht naar deze zandplaat. Na een prachtige wadlooptocht krijg je op Simonszand een vuilniszak om het aanwezige vuil op te ruimen.

Wanneer:

Zaterdag 4 juli 2020, 13:15 - 22:15 uur

Vertrekpunt:  Lauwersoog
Duur:  9 uur
Deelnemers: 60

Kosten:

€ 50 ,- per persoon

Ben je lid van de Waddenvereniging?
€ 40 ,- per persoon (20% korting)

Eten en drinken:

Zorg zelf voor voldoende eten en drinken voor onderweg. Op het schip waarmee je terug vaart naar de wal krijg je koffie/thee/melk, broodjes en een gevulde soep.

Bijzonderheden:

Genieten van de rust en stilte van een afgelegen stukje Waddenzee en iets terug doen voor de natuur door afval op te ruimen.

Wat ga je doen:

Deze unieke tocht brengt je naar een mooi zeehondengebied in de Waddenzee. Simonszand is een zandplaat ten oosten van Schiermonnikoog. Bij gemiddeld hoog water blijft de zandplaat droog, het is dan ook een geliefde plaats voor vogels en zeehonden.

We verzamelen voor deze tocht in het wadloopkantoor van Stichting Wadloopcentrum Pieterburen te Lauwersoog, de wadloopgidsen van deze stichting begeleiden de tocht.

Vanaf het kantoor worden we met een bus naar de Negenboerenpolder bij Pieterburen gebracht. Hier begint onze wadlooptocht naar Simonszand. Via de kwelder en de rijsdammen, waar je tot je enkels in het slik zakt bereiken we de eerste geul, het Robbengat. Hierna wordt de bodem harder en passeren we nog een aantal geulen waar we tot onze middel door het water lopen. Onderweg zal de Werelderfgoedgids van de Waddenvereniging van alles vertellen over het bodemleven en de Waddenzee als Werelderfgoed. De wadlooptocht leidt ons uiteindelijk tot een diepe geul voor Simonszand. Hier worden we met een schip over gezet. Op Simonszand gaan we weer van boord, je tas met schone kleren kun je op het schip laten. Op Simonszand gaan we afval opruimen. Naast afval vind je er ook vaak bijzondere schelpen, zoals die van de wulk.

Onderweg terug naar de haven is er voor iedereen soep en broodjes, want wadlopen maakt hongerig!

Programma:
13:15 uur

13:30-14:30 uur

14:45-19:00 uur

19:15-22:15 uur

Verzamelen bij het wadloopkantoor van Stichting Wadloopcentrum Pieterburen te Lauwersoog

Busrit naar de Negenboerenpolder

Wadlooptocht, opruimen op Simonszand