Rondleiding 100 jaar Jentsje Popma - 24 sept

Bredeplaats 4
8911 EP Leeuwarden
Nederland

De Waddenvereniging biedt een reeks exclusieve rondleidingen aan voor leden tijdens de expositie 'In het licht'. De tentoonstelling en deze rondleiding zijn gratis te bezoeken. Wij vragen u zich wél van tevoren aan te melden.

'Het wad is voor mij heel bijzonder: de dijk, de horizon, de lucht. De Wadden komen op je af, het werkt op je in.' De 100-jarige Friese kunstenaar Jentsje Popma legde veelvuldig de Wadden en het Friese landschap vast. Met zijn expressieve en kleurrijke werk vraagt Popma aandacht voor de schoonheid en voor de instandhouding van het landschap.

Coronaproof

Om voldoende afstand van elkaar te kunnen bewaren gezien de huidige coronamaatregelen, kiezen we voor een groepsgrootte van maximaal 15 personen. Vergeet niet een mondkapje mee te nemen!

Wanneer:

Vrijdag 24 september, 10.00 - 12.00 uur

Locatie:

Grote of Jacobijnerkerk

Bredeplaats 4

8911 EP Leeuwarden

Duur:  2 uur

Deelnemers: 15

Kosten:

Deelname is gratis. In verband met Corona vragen wij u zich wel aan te melden.

Programma:

Deze twee uur durende rondleiding start met een power point presentatie waarin theoloog en kunstkenner Jan Henk Hamoen dieper ingaat op het werk en leven van Jentsje Popma. Hierin zullen er ook beelden worden getoond van kunstwerken die niet op de tentoonstelling te zien zijn. Allereerst hoort u meer over zijn visie op kunst en de kunstenaar onder het motto ‘Kunst doet ertoe’. Vervolgens zal de lezing zich meer richten op specifiek het waddengebied met een verhaal over Popma en het landschap en de bespreking van enkele schilderijen over het Wad. U wordt daarbij van harte uitgenodigd om ook uw beleving van deze kunstwerken te delen.