Bijscholing 'Donkerte van het Waddengebied' voor Ambassadeurs Werelderfgoed Waddenzee

Diverse organisaties maken zich sterk voor het Donker. De Donkerte van het Waddengebied is een programma waarin de Noordelijke Milieufederaties, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en de Rijksuniversiteit Groningen samenwerken.
De duisternis beleefbaar maken, dát is waar het programma Donkerte van de Wadden voor staat. Als er niks gebeurt, verdwijnt deze kernkwaliteit langzaam maar zeker en kunnen wij door de toenemende lichtvervuiling over vijfentwintig jaar nergens in Europa nog de Melkweg zien. Een van de weinige plekken waar je de donkerte nog echt kunt ervaren, is het Werelderfgoed Waddenzee.
Lichtvervuiling is een bron van vervuiling die het makkelijkst is aan te pakken. Waar kan het licht uit? En; wat zie je dan allemaal wel in het donker?

We duiken het duister in en we onderzoeken hoe het nachtleven (vogels, vleermuizen maar ook de flora) hinder heeft van teveel licht. Wat kunnen we zelf doen? En hoe makkelijk kun je de Duisternis beleven?

Uiteraard gaan we naar buiten. In stilte, want rust hoort bij Donker. Wat horen we, wat zien we. Sterren tellen, goed luisteren, open staan voor de nacht en de nachtelijke dynamiek. Welkom in de donkerste plek van Nederland!

Op een nog nader te bepalen locatie in Noord-West Fryslân komen we bijeen om 16u. Na een aantal presentaties en quiz eten we een eenvoudige avondmaaltijd waarna we naar buiten gaan. Uiteraard weersafhankelijk. We sluiten de avond rond half 10 af.