Blog van Arjan Berkhuysen

Vrees wordt race

vrijdag 17 juni 2011
Blog van Arjan Berkhuysen

Nog maar net mijn bord leeg gegeten en ik krijg een telefoontje van een collega – uit betrouwbare bron horen wij dat de provincie voornemens is toch de vergunning af te geven voor de powerboatrace! Dat in tegenstelling tot hun bericht van twee weken geleden. Onbegrijpelijk. De provincie vindt kennelijk dat de werelderfgoedstatus prima samen kan met Grand Prix powerboatraces. Of durft de provincie gewoon geen nee te zeggen?

Moeten wij als Waddenvereniging iedere keer de verantwoordelijkheid nemen? De bestuurders durven blijkbaar geen duidelijke keuzes te maken over wat er wel en niet in een natuurgebied kan. Twee weken terug het voornemen om niet te vergunnen, nu ineens wel. Staan er teveel belangen op het spel? Het gevolg is nu dat wij als natuurorganisaties constant de hete kolen uit het vuur moeten halen en vervolgens de zwarte piet toebedeeld krijgen. Dan moeten wij bezwaar indienen, rapporten aanleveren waarom dit zo slecht is voor bepaalde diersoorten, etc. Zo houden we elkaar mooi bezig. Maar de kern van het verhaal is: de provincie neemt met zo’n besluit de waarde van het gebied niet serieus – we hebben het wel over een werelderfgoed waar miljoenen mensen per jaar vooral komen voor rust en natuur.

Laten we het eens over een andere boeg gooien. Een paar dagen geleden werd ik verrast door minister Schultz van Haegen die vindt dat het Rijk de teugels bij ruimtelijke ordening los kan laten – behalve bij grote natuurgebieden als de Waddenzee! Nou, dit lijkt me een duidelijke casus! Minister, kan het Rijk ons helpen met een andere locatie? Even twitteren.

Klik hier voor de presentatie van Schultz van Haegen, waarin ze zich zegt zich samen met Joop Atsma te richten op de zaken die van belang zijn voor Nederland als geheel: ‘de bescherming van ons cultureel erfgoed en onze unieke natuur (zoals de Waddenzee, de Stelling van Amsterdam en de Veluwe).’