Blog van Josje Fens

Zeegrasvrijwilligers ploeteren in de blubber

donderdag 6 november 2014
Blog van Josje Fens

Deze week was het tijd voor de laatste stap in het veldwerk van het zeegrasproject. Het weghalen van de verankering. De paaltjes, drijvers en gazen zakken waar het zeegras in gezeten heeft, kunnen weer van het wad af. De zakken hebben nu zo'n 6-8 weken in zee gehangen en al het zeegraszaad is door de mazen van het net naar de bodem gezakt. De eerste herfststorm is al geweest, hoog tijd dus om voor de winter echt van start gaat, alles van het wad te halen.

In de zakken is bijna geen zeegras meer te vinden, maar om zeker te zijn dat al het zaad op het wad achterblijft snijden we de zakken open en halen we het laatste zeegras er uit. Deze klus staat bij de ervaren vrijwilligers bekend als de zwaarste klus van het project. En terecht. Maandag werden we direct tot het uiterste uitgedaagd. Het wad bij Uithuizen was een stuk slikkiger dan in mijn herinnering. Bij de eerste stappen op het wad kwam een groot deel van de vrijwilligers er achter dat hun waadpak toch iets te ruim zat om soepel door het slik te banen. De eerste mensen kropen op handen en knieën door de meest slikkige stukken. De mensen met strak genoeg zittende laarzen ploegden ondertussen met de kruiwagen door het slik. Eenmaal bij het veld aangekomen waren we al buiten adem, en we moesten nog beginnen! Het is al begin november, maar het zweet stond ons op het voorhoofd. Na het verzamelen van de paaltjes en het opladen op de kruiwagens begonnen we aan de zware terugtocht. Met drie of vier personen per kruiwagen ploegden we over het wad. Met veel tussenpozen, terwijl we zo nu en dan onze laarzen weer uit het slik trokken, kwamen we aan op de kant aan. Op de dijk werden de paaltjes, drijvers en zakken van elkaar gescheiden en schoongespoeld. De paaltjes en drijvers kunnen in de opslag, wie weet tot volgend jaar? Na het harde werk op Uithuizen waren Schiermonnikoog en het Balgzand zo gepiept. Vandaag is een grote groep vrijwilligers aan de slag op Texel. Terwijl ik op Schiermonnikoog de laatste paaltjes aan Vroege Vogels TV ga laten zien. Hou de uitzendingen van Vroege Vogels dus in de gaten!