Blog van Josje Fens

Zeegraszaaiers gaan los

donderdag 8 september 2011
Blog van Josje Fens

Na maanden van intensieve voorbereiding is het zover, het zeegrasteam gaat vertrekken! Vandaag, 9 september, begint de reis naar Sylt en gaat een groep vrijwilligers zeegras oogsten. Op Twitter en Facebook doen ze ‘live’ verslag van de werkzaamheden. Volg ons op @waddentweets met #zeegras of wordt op Facebook fan van ‘Waddenvereniging’.

De vrijwilligers stappen met zijn negenen in een busje, gewapend met wadschoenen, warme bodywarmers en oerstevige regenjassen. Ze staan voor de taak meer dan 150 kilo zeegras te verzamelen. Dit is een behoorlijke hoeveelheid. Zeegras lijkt namelijk erg op gewoon gras en voordat je 150 kilo van je gazonnetje gemaaid hebt… Toch is dit nog minder dan 1% van het veld waar we gaan oogsten. En dan telt alleen het eiland Sylt nog een paar velden die we helemaal niet aanraken. Dit is belangrijk want we willen natuurlijk niet het risico lopen dat door onze poging zeegras in het Nederlandse wad te herstellen, het Duitse zeegras achteruit zal gaan! Daarom hebben we ook intensief contact met wetenschappers van het Alfred Wegener Instituut op Sylt. Zij zijn toonaangevend in waddenonderzoek en hebben veel kennis van de zeegrasvelden rondom Sylt.

Zaterdag gaat het echte oogsten beginnen, een soort onkruid wieden XXL. De geoogste stengels hangen we in drijvende netten op drie locaties in de Waddenzee: bij Uithuizen, Schiermonnikoog en Balgzand. Gedurende een maand laten de stengels hun zaad los en zakt het naar de bodem. “We hebben de meest kansrijke plekken uitgezocht, maar waar het zaad precies terechtkomt, dat is aan de natuur. Je zou het kunnen zien als een soort mega zaadlozing” aldus Josje Fens, projectmedewerker bij de Waddenvereniging. Na een maand ruimen de vrijwilligers de zakken op, het zaad is dan losgelaten, en is het wachten op de lente. Dan blijkt of de proef succesvol is.

De Waddenvereniging en Rijkswaterstaat werken samen aan het herstel van zeegras in de Waddenzee. Rijkswaterstaat doet dit vanuit de Europese Kaderrichtlijn Water en betaalt het grootste deel van het project. De Waddenvereniging werkt mee vanuit de Coalitie Natuurlijke Klimaatbuffers. Het project krijgt subsidie van het Ministerie van I&M.
Naast de Waddenvereniging bestaat de Coalitie uit: Ark natuurontwikkeling, De12Landschappen, Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Vogelbescherming Nederland en het Wereld Natuur Fonds. Meer informatie over natuurlijke klimaatbuffers: www.klimaatbuffers.nl.

"Natuurlijke klimaatbuffers leveren een grote bijdrage aan een klimaatbestendig Nederland. Door de optimale inzet van natuurlijke processen kan ons land meebewegen met de gevolgen van een veranderend klimaat. Natuurlijke klimaatbuffers combineren op de eerste plaats veiligheid en natuur. Het zijn natuur- en waterrijke gebieden, waar mensen graag recreëren en wonen. Het
langer vasthouden van water heeft voordelen voor zowel stedelijk gebied, als voor de zoetwatervoorziening en de natuur."