Blog van Josje Fens

Balonnen op Oerol

woensdag 20 juni 2012
Blog van Josje Fens

Afgelopen weekend heb ik genoten van Oerol. Het begon met regen, toen volgde er keiharde wind en gelukkig ook warme lucht. Dit jaar is de Waddenvereniging betrokken bij Oerol, want we steunen de flashmobs. Niet zomaar flashmobs, maar landscape flashmobs. De mensen die er op af komen worden meegenomen in het landschap en uitgedaagd er helemaal in op te gaan. Voel je een zandkorrel, een vogel, een golf. Zo beelden deze mensen de dynamiek van die specifieke plek uit. En om de lijnen in het landschap goed duidelijk te maken, krijgt iedereen een (roze)rode ballon.

Een Ballon!?

Ja, wij twijfelden ook even toen het ‘idee van de rode ballon’ geopperd werd. Proberen wij niet juist de ballonnen van het strand te weren? Zijn wij het niet zelf die proberen mensen, verenigingen, clubs te overtuigen geen ballonnen op te laten? Wij zijn toch op zoek naar afbreekbare ballonlintjes? Dat we daarin niet alleen zijn, blijkt uit de ingezonden brieven in de Leeuwarder Courant. Ballonnen bij de opening van Oerol, dat kan echt niet!

Er is wel een belangrijk verschil. Deze ballonnen werden met de mond opgeblazen en, belangrijk, niet opgelaten! Ook bij onze flashmobs is dat het geval, we blazen de ballon op en vragen mensen hun ballon goed in de gaten te houden en na afloop mee te nemen of weg te gooien. Er is niks mis met een goed stel ballonnen op je feestje, zolang ze na afloop maar in de prullenbak terechtkomen.

Het gaat mis wanneer je een ballon vult met helium, aan een plastic touwtje bindt en oplaat, dan komen die ballonnen in zee terecht en vergroten ze het ‘plastic eiland’ in zee.

Bij dit project gebruikt men de ballonnen met beleid en met een duidelijk doel zonder dat ze in de natuur terechtkomen. Wat mij betreft verantwoord gebruik op deze manier!