Blog van Josje Fens

Gele balletjes op het wad

vrijdag 17 augustus 2012
Blog van Josje Fens

Wie op het wad een grote hoeveelheid gele balletjes tegenkomt, is gestuit op een van de nieuwe proefvelden van het zeegrasherstelproject. Ook dit jaar gaan we zeegras oogsten in Duitsland, om dat in Nederland uit te zaaien. We hebben gekozen voor drie nieuwe proefvelden vlakbij de locaties van vorig jaar. Zo hopen we drie grote, gezonde zeegrasvelden te krijgen.

Voordat het zeegras de Nederlandse zee in kan, moeten er eerst goede ankers geplaatst worden. Afgelopen week heb ik, samen met een aantal vrijwilligers van vorig jaar, 550 paaltjes de wadboden ingeslagen. Gewapend met vijf kruiwagens vol paaltjes en ballen gingen  we het slik in. Een hele klus. Eerst met de kruiwagen door de blubber ploegen, dan de juiste afstand tussen de paaltjes afmeten, met een grote houten hamer het paaltje de grond in slaan en vervolgens een gele bal eraan vastknopen.

De knoop is essentieel. Een slechte knoop betekent geen drijver en geen gras! Voordat we het wad  op gingen, hadden we daarom eerst ‘droog’ geoefend met knopen maken. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel op een stukje wad heen en weer gelopen heb, maar het resultaat mag er zijn. Na drie dagen werk zijn drie velden vol gele balletjes klaar voor het zeegraszaad.

Komende zaterdag is de kennismaking met nieuwe zeegrasvrijwilligers in Groningen. Volgende week worden ze meteen aan het werk gezet. Dan gaan we weer richting Duitsland om vers zeegras te plukken.