Blog van Josje Fens

Wadschoentjes en regenjassen in Duitsland

vrijdag 24 augustus 2012
Blog van Josje Fens

Vandaag is het zo ver, we gaan weer naar Sylt! Vorige week was de kennismaking met de vrijwilligers van dit jaar, veel bekende gezichten en ook een behoorlijk aantal nieuwe. Allemaal hebben ze zo hun eigen verhaal waarom ze meedoen. Zo gaat Pierre bijvoorbeeld mee omdat hij ervaring heeft met zeewier- en algenteelt en hij zich door dit project wil laten inspireren. Meyndert vond het vorig jaar zo’n topervaring dat hij dit jaar graag nog een keer mee wil. Meino heeft bij zijn opa en oma vroeger nog op een zeegrasmatras geslapen en vroeg zich toen al af of hij dat matras zou kunnen gebruiken om zeegras opnieuw uit te zaaien. Annamarie heeft biologie gestudeerd en is inmiddels aan het werk, ze mist het veldwerk en het buiten zijn.

Een topclub om mee op reis te gaan! Waar vorig jaar alles nieuw en onzeker was, is dit jaar de werkwijze duidelijk en weten we dat het project van vorig jaar succes heeft gehad. Het zeegras wat we vorig jaar hebben uitgezaaid groeit en - beter nog - bloeit! We weten dus dat de methode van zeegras zaaien werkt. Nu is het nog spannend of het zeegras zich ook voldoende thuis voelt om zich definitief in Nederland te vestigen. Daarom gaan we dit jaar nog een keer oogsten en zaaien. De velden van dit jaar liggen vlakbij de velden van vorig jaar. Zo ligt er straks, als het dit jaar weer net zo goed gaat als vorig jaar, op drie plekken een veld van 2 hectare zeegras. Dat zou groot genoeg moeten zijn voor drie gezonde populaties, die hopelijk weer tot nieuwe zeegrasvelden op andere plekken in de Waddenzee zullen leiden.

Tegen de tijd dat deze nieuwsbrief verschijnt, rijden wij gewapend met een berg wadschoentjes, regenjassen en veel enthousiasme diep in Duitsland.  Volgende week meer over mijn ervaringen en die van de vrijwilligers. Tot die tijd, hou de twitter in de gaten op @josjefens of @waddentweets!