Blog van Josje Fens

Vakantie

donderdag 4 juli 2013
Blog van Josje Fens

Het vakantieseizoen is duidelijk weer begonnen! De grachten voor mijn huis in Leeuwarden liggen weer vol met bootjes en ik heb mij al een paar keer voor mijn te laat komen kunnen verontschuldigen met de boodschap: ‘sorry de brug stond open’. De excursies van de WEX op de eilanden Texel en Terschelling zijn weer begonnen en aan de vaste land is veel te beleven met onze werelderfgoedweken. Eerder schreven we in onze nieuwsbrief al dat het zeegras weer opgekomen is! En het mooie is dat nu duidelijk is dat het zeegras van 2011 zich heeft voortgeplant. Dat is goed nieuws! Maar wat we nog niet weten is of en hoe ver het zeegras zich vorig jaar verspreid heeft.

Zeegras plant zich namelijk voort doordat de zaadstengels in het najaar loslaten van de plant en gaan ronddrijven. Het zaad rijpt langzaam verder in de drijvende stengel en valt wanneer het rijp is naar de bodem. Zo kan het zeegras op heel andere plekken terechtkomen dan waar wij het gezaaid hebben.
Tijdens de wadlooptocht naar Rottumeroog, een van onze werelderfgoedexcursies, is door een van de deelneemsters zeegras gevonden! Deze tocht startte vrij dicht bij ons uitzaaigebied, maar het laat wel zien dat het zeegras inderdaad is gaan drijven. In het najaar gaan experts van Rijkswaterstaat het wad op om te meten hoeveel zeegras er op en om onze velden groeit. Maar zij kunnen natuurlijk niet de hele Waddenzee bewandelen, daarom kunnen we jullie hulp goed gebruiken!

We hebben een speciale pagina waar je kunt lezen hoe zeegras te herkennen, en hoe het vervolgens te melden. Je zult zeegras vooral tegenkomen tijdens droogvaltochten of wadlooptochten. Zeegras groeit vooral op ondiepe wadplaten die een groot deel van de laagwaterperiode droogvallen. Denk je zeegras gevonden te hebben, pluk het niet, loop er niet overheen en let tijdens het lopen goed op of er misschien nog meer zeegras staat. Ga ook niet zonder gids het wad op op zoek naar zeegras, zonder kennis van de getijden, de stroming en de lokale omstandigheden kun je zomaar verrast worden! Bovendien is het wad op veel plekken langs de kust niet vrij toegankelijk.

Voor iedereen die het zeegras wel een keer met eigen ogen wil zien, organiseren wij een hele speciale zeegrasexcursie. We beginnen met een bezoek aan het historisch museum van Wieringen waar de geschiedenis van de zeegrasindustrie te zien is, daarna gaan we naar het Kuitje, ons bezoekerscentrum bij Den Helder. Daar wacht een heerlijke lunch met waddendelicatessen en een lezing over dit project. Uiteraard staat ook een bezoek aan het zeegras op het programma. Geef je dus snel op, met 100% zeegrasgarantie ;-)