Blog van Josje Fens

Krijgt zeegras een vervolg?

donderdag 7 november 2013
Blog van Josje Fens

Het is de afgelopen tijd wat stil geweest op mijn blog. Ik ben namelijk bezig geweest met de afronding van het zeegrasproject. We hebben voor dit project subsidie gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. En wie subsidie krijgt, moet goed vertellen wat je met die subsidie gedaan hebt. Tijd dus om alles weer eens goed op een rijtje te zetten. Een taaie klus, maar ook wel leuk. Na zo’n twee en half jaar druk te zijn geweest met dit prachtproject is het mooi terugkijken. Het gepuzzel van het eerste jaar, de spanning of we het wel zouden gaan halen om alles op tijd gereed te krijgen, het enorme enthousiasme van mijn vrijwilligers, de grote persaandacht, de spanning toen de Waddenzee dichtvroor en het ijs ging schuiven, de euforie toen de eerste zeegrasplant op ‘mijn’ zeegrasvelden was opgekomen, het prachtige wad op Sylt, de stilte, het lawaai in de busjes met vrijwilligers en Duitse meezingers. Naast de ‘droge’ verantwoording heeft dit terugkijken ook een mooi boekje opgeleverd *.Het project was een experiment en de resultaten zijn veelbelovend. Het zou jammer zijn als het project hiermee klaar zou zijn, want ondanks dat we meer zeegras hebben ingezaaid dan ooit te voren, zijn de velden op Waddenzee schaal nog klein. Gelukkig staan wij hierin niet alleen. Ook Natuurmonumenten en het Programma naar een Rijke Waddenzee zien wel wat in een vervolg.

Daarom heeft Natuurmonumenten samen met de Waddenvereniging een aanvraag ingediend bij het Waddenfonds om een opschaling van het huidige project mogelijk te maken. Vlak voor de kerst horen we of het project gehonoreerd wordt, ik hoop dus op een mooi kerstkado!

*De Waddenvereniging heeft een brochure uitgegeven over het zeegras. Deze is gratis te bestellen in onze webwinkel, of hier te downloaden als PDF.