Blog van Josje Fens

Race tegen het getij

donderdag 21 augustus 2014
Blog van Josje Fens

Het is weer begonnen! Na een pauze van een jaar, hebben we deze week weer de eerste stappen gezet voor een nieuwe ronde zeegras zaaien en oogsten in de Waddenzee. Een kleine, maar superenthousiaste groep vrijwilligers heeft de afgelopen twee dagen keihard gewerkt om de verankering voor het zeegras te plaatsen.
Schiermonnikoog had de primeur. Hier zijn dinsdag, soms in de plenzende regen, 180 ankers in de zeebodem vastgezet. In plaats van daarna even lekker uitrusten, werd besloten om 's middags meteen nog maar een locatie aan te pakken. Jannes van de Fieldworkcompany, die de werkzaamheden begeleidt, had namelijk nog eens goed naar het getij gekeken en de hoeveelheid werk die er nog voor hen lag. En dat was nogal wat. Tot half tien 's avonds is hard doorgewerkt, om net voor het helemaal echt donker was het laatste paaltje in het wad te kunnen slaan.
Op Texel hebben we twee grote proefvelden. Hier moeten maar liefst 1.000 ankers geslagen worden. Woensdag zaten de vrijwilligers al om half 8 's ochtends op de boot naar Texel. Om half 9 gingen de eerste paaltjes alweer de bodem in. Vandaag, donderdag 21 augustus, was het een spannende race tegen het getij om meer dan 500 palen, inclusief touw en drijver de grond in te slaan. Maar het is weer gelukt. Moe en voldaan zit ik nu op de veerboot naar het vasteland. De paaltjes zijn inmiddels onzichtbaar geworden door het opgekomen water. Nog even en dan bungelen er aan de ankers weer allemaal gele gazen zakken met daarin duizenden rijpe zaden. Wachtend op het moment dat ze langzaam naar de bodem drijven en zich daar kunnen ontwikkelen tot groot zeegras.
Foto: Eckard Boot