Blog van Josje Fens

Vrijwillige handen voor het zeegras

donderdag 28 augustus 2014
Blog van Josje Fens

Wat een enthousiaste groep vrijwilligers hebben weer verzameld!
Afgelopen zaterdag was de kennismakingsdag van het zeergasproject. Dit jaar werken we samen met Natuurmonumenten. We gaan dit jaar op pad met vrijwilligers van beide organisaties. Ik was benieuwd of er grote verschillen zouden zijn. Maar eigenlijk bleek dat het moeilijk was te spreken van vrijwilligers van één organisatie.
De vrijwilligers van Natuurmonumten én die van de Waddenvereniging blijken gewoon heel veel vrijwilligerswerk e doen. De projecten waar ze al aan meegedaan hadden vlogen ons om de oren. Een deel van de vrijwilligers bleek ook eigenlijk niet zo goed te weten namens welke organisatie ze nu mee waren, omdat ze enthousiast vrijwilliger van beide organisaties zijn.
Ook de lokale landschappen mogen op de steun van ‘onze’ vrijwilligers rekenen, veel bleken ook actief bij hun eigen lokale landschap. ’Buiten zijn’, ‘met je handen werken’, eens iets anders doen dan de eigen (bureau)werkzaamheden’, ‘ervaring op doen voor een (nieuwe) toekomst’ waren veelgehoorde argumenten om mee te doen. En natuurlijk dat het gezellig is met een groep enthousiaste, vrolijke, buitenmensen op avontuur te gaan.
De eerste groep vertrekt vrijdag 29 augustus en ik heb er heel veel zin in!

Zelf op zoek naar zeegras?

Op zondag 7 september is er een eenmalige gelegenheid een van de zeegrasvelden van dichtbij te bekijken. Deze excursie start vanuit Den Helder. Een projectleider van de Waddenvereniging die zich intensief bezighoudt met de aanleg van zeegrasvelden, informeert u uitvoerig over dit bijzondere wetenschappelijke experiment. Ook is er een werelderfgoedgids aanwezig. De gids neemt u mee op ontdekkingstocht over het wad en vertelt u nog meer over het ‘simpele’ zeegrasplantje, de rijke historie en over het grote ecologisch belang van zeegras.
Wilt u ook zelf op zoek naar zeegras? Klik hier voor meer informatie.