Blog van Josje Fens

Zeegras Team 1 2014

donderdag 4 september 2014
Blog van Josje Fens

Afgelopen vrijdag, 29 augustus vertrok zeegras team 1 van dit jaar naar Sylt. Het was een lange reis, met fijne Duitse muziek en files op de Duitse autobaan. Genoeg tijd dus om elkaar beter te leren kennen. De sfeer was de volgende ochtend dan ook opperbest, ondanks de grijze wolken. Gewapend met regenjassen en goedgevulde lunchpakketten gingen we op pad. Allereerst moesten de plukkers het onderscheid leren tussen groot en klein zeegras. Het gaat ons om de bloeiende stengels van het groot zeegras. Uiteindelijk verzamelt elk team zo’n 11 miljoen zaden. Een flinke klus dus!

Zodra wij in drie groepen het wad op stapten om zeegras te gaan plukken begon het te regenen. Als echte grazers keerden we ons met de rug in de wind en lieten de regen langs onze regenpakken naar beneden lopen. Aan de egaal witgrijze lucht was moeilijk in te schatten of de regen die dag nog zou ophouden. Gelukkig bleef het bij buien en trok de lucht rond de lunch zelfs open. Met een eerst nog waterig, maar later een zeer overtuigend zonnetje vertrokken wij om de tweede 80 kilo zeegras te verzamelen. De vogels raakten steeds meer gewend aan de komst van deze nieuwe grazers en kwamen steeds dichterbij. Gemoedelijk plukten wij ons gras tussen de voedselzoekende kanoeten.

Rond een uur of twee kwam het verlossende bericht door de portofoon: “jullie mogen stoppen, we hebben genoeg zeegras! De zeegras productie-inpaklijn wordt opgebouwd en jullie mogen daar na een korte pauze aan plaatsnemen.”
Nu het werk er op zat stond er voor de zondag een excursie op het programma. Onze gids, Jacques,  kwam uit Zuid-Afrika en vertelde als een echte David Attinburough over de historie van Sylt, de vorm van het eiland, en de verwoede pogingen om het eiland de vorm te laten behouden die het nu heeft.
Met 160 kilo zeegras, en stukken wijzer over Sylt en de noordelijke Waddenzee vertrokken we maandagochtend weer naar Nederland.

In Nederland is het zeegras in drie dagen uitgezaaid: op Schiermonnikoog, bij Uithuizen, op het Balgzand en op Texel. Hier nam ik langzaam afscheid van de vrijwilligers die mee waren naar Sylt, maar ontmoette ik veel nieuwe vrijwilligers op de uitzaailocaties. Zo stonden we op Texel met ruim 20 man op het wad, en sloten bij Balgzand de vrijwilligers van bezoekerscentrum 't Kuitje aan. Daar wachtte nog een mooie verrassing, in het aquarium van het Kuitje zat een kortsnuitzeepaard! Een soort die regelmatig in zeegras te vinden is. In het aquarium moet hij het met nepzeegras doen. Hopelijk dat over een paar jaar de zeepaardjes weer volop zeegras kunnen vinden in de Waddenzee!

Op 12 september vertrekt team 2 naar Sylt, team 2 zet hem op!