Dag van het Wad 2019

10 jaar Waddenzee Werelderfgoed

De Dag van het Wad vond plaats op zaterdag 29 juni en zondag 30 juni 2019. In het hele Nederlandse Waddengebied, zowel op de eilanden als het vaste land, was er een grote verscheidenheid aan activiteiten te beleven. Een weekend waarin we met verschillende activiteiten vieren dat de Waddenzee sinds 2009 Werelderfgoed is. Tijdens de Dag van het Wad stonden we stil bij het unieke gebied en gelijk ook de kwetsbare kant hiervan. De Waddenvereniging organiseerde op vier locaties gratis activiteiten. Volg ons via Facebook om op de hoogte te blijven over o.a. de #dagvanhetwad.

Ga je mee? De beste manier om het waddengebied te beleven is deelnemen aan een excursie, een festival bezoeken of een cursus of workshop volgen van de Waddenvereniging. Hieronder een overzicht van ons aanbod.
Werelderfgoedweken
Sinds 2013 organiseren wij de werelderfgoedweken. Deze exclusieve excursies rond het thema Werelderfgoed Waddenzee bieden we aan samen met betrokken ondernemers uit het gebied. Hiermee willen we een positieve impuls geven aan de natuurbeleving met betrokken mensen.
Waddeneilanden
De kwelders verkennen is een unieke ervaring, we lopen op de grens tussen land en water. Het is er zoet en zout, hoog en laag, warm en koud. Veel soorten kunnen daar niet overleven maar de soorten die dat wel kunnen treffen we in veelvoud aan.
Den Helder

Ook bij Den Helder kun je het wad verkennen. Kom langs en stap op het slik, ontdek wat er allemaal groeit en leeft op en onder het slik. In natuureducatiecentrum 't Kuitje bekijken we de vangsten en bewonderen de vissen in het aquarium.

Kornwerderzand
Op het Afsluitdijk Wadden Center in Kornwerderzand is van alles te zien en doen. Knutselen, beleefexpositie, varen, verhalen en ook de beroemde film 'Wad' van Ruben Smit wordt vertoond tegen een kleine bijdrage. Deze locatie mag niet ontbreken!
Holwerd
Genieten van de stilte die alleen doorbroken wordt door je eigen voetstappen en geluiden van vogels en andere wadbewoners. Midden in de nacht starten we aan de oversteek van Holwerd naar Ameland. Zonder zaklampen lopen we over het wad voor de ultieme belevenis.
Lauwersoog
Kustverdediging en waterveiligheid waren de reden voor de afsluiting van de Lauwerszee en het ontstaan van het Lauwersmeer. Met de natuur werd op dat moment geen rekening gehouden. Herstel van de verbinding tussen de zoute zee en het zoete achterland blijkt nu de weg richting een duurzame toekomst.