Op ontdekking

Goed nieuws in tijden van corona: de natuur is altijd open. De komende weken deelt de Waddenvereniging tips om buiten op ontdekking te gaan, leuke activiteiten die je binnen kunt doen en interessante wist-je-datjes. Ga je naar buiten, doe dat dan wel verstandig:

• Vermijd drukke plekken

• Houdt altijd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar

• Blijf thuis als je griepverschijnselen hebt

Check de website van het RIVM voor het laatste nieuws en richtlijnen. De maatregelen rondom corona kunnen dagelijks veranderen.

Dan nog dit…

Georganiseerde excursies in de natuur gaan voorlopig niet door. De Waddenvereniging heeft alle excursies tot 1 september 2020 geannuleerd. Gelukkig zijn er ook voldoende mogelijkheden om op eigen houtje de natuur van de Wadden te ontdekken. Neem voldoende eten en drinken voor onderweg mee. Op dit moment zijn alle horecagelegenheden en bezoekerscentra gesloten. Het broedseizoen is sinds 15 maart officieel begonnen. Dat betekent dat sommige delen van natuurgebieden worden afgesloten van bezoekers en op andere plekken honden verplicht aan de lijn moeten.

Elke week delen we tips voor leuke dingen die je thuis of in het waddengebied kunt ontdekken. Leuk? Volg ons op Facebook en/of Instagram en blijf op de hoogte!

Watten Games
Plastic afval wat in zee drijft noemen we ‘plastic soep’. Voor dieren in de Waddenzee is deze plastic soep erg schadelijk. Door het doen van de spelletjes in de app help je scholekster Austin om de zeebewoners te redden van de vervuiling en leer je meer over de schadelijke gevolgen van afval in zee.
Schatkaart maken
Doordat de Waddenzee altijd in beweging is komen er soms schatten uit de wadbodem naar boven. Doe alsof jouw tuin de Waddenzee is en je een zeerover bent. Maak je eigen schatkaart, verstop een schat en laat iemand anders op onderzoek uitgaan. Kan hij de schat vinden?
Scholeksterspel
Ganzenbord, maar dan nét even anders; dat is het scholeksterspel! Door het gooien van een dobbelsteen mag je jouw scholekster steeds een stukje verplaatsen. Let op: scholeksters houden van eten, dus soms slaan ze een beurt over omdat hun buik nog niet vol is!
Flessenpost
Flessenpost werd vroeger gebruikt door zeemannen. Als grap of om te laten weten dat een schip in nood verkeerde. Maak een mooie tekening of schrijf een brief en bezorg jouw eigen flessenpost bij je vriendje, vriendinnetje of opa en oma.
Alles over kwallen
Kwallen met lange tentakels, gekleurde kwallen of kwallen met een bijzondere tekening op hun hoed. In de Waddenzee leven verschillende soorten kwallen. Gebruik je fantasie en knutsel je eigen kwal of los het raadsel op.
Zoekkaarten
Trek je laarzen aan voor een wandeling langs het strand of de dijk. Er is veel te ontdekken! Kijk naar de vogels die er voedsel zoeken en misschien zie je wel een krab. Neem deze zoekkaarten mee en ga op ontdekking.
Wadvogelspel
Twee keer per dag vallen de platen van de Waddenzee droog bij eb. Duizenden vogels strijken er neer om hun voedsel te zoeken dat  nu makkelijk bereikbaar is. Met dit spel beleef je zelf hoe het is om te eten tegen de klok.
Waddeneiland maken

Weet je dat er in de Nederlandse Waddenzee ook een aantal onbewoonde eilanden zijn? Een soort mini-eilandjes in de Waddenzee die bij vloed onder water komen te staan. Onhandig voor mensen, maar een fijne rustplek voor zeehonden en vogels. Maak je eigen Waddeneiland met onze tips!