Waarom klagen we Shell aan en niet een ander?

De Waddenvereniging is mede-eiser geworden in de rechtszaak die Milieudefensie is gestart tegen Shell. Dat doen we omdat klimaatverandering een van de grootste bedreigingen voor het Waddengebied is.

Waarom kiezen we voor een aanklacht tegen Shell en niet een ander bedrijf of organisatie?

Omdat Shell enorm vervuilend is

De meerderheid van broeikasgassen wereldwijd (sinds 1988) zijn terug te verhalen op slechts 100 bedrijven. Shell is een van die bedrijven. Wist je dat Shell ieder jaar twee keer zoveel broeikasgassen uitstoot als heel Nederland bij elkaar?

Omdat de investeringen van Shell het klimaatprobleem vergroten

95% van het geld dat Shell investeert gaat naar zaken die slecht zijn voor het klimaat. Als we de klimaatdoelen uit Parijs willen halen, moeten we zo snel mogelijk van olie en gas af. Shell zegt deze doelen te omarmen. Toch geeft Shell nog steeds miljarden per jaar uit aan het vinden van nieuwe olie- en gasbronnen.

Omdat Shell grote maatschappelijke invloed heeft

Shell heeft de middelen en mogelijkheden om overal in de samenleving aanwezig te zijn. Zo bemoeit Shell zich actief met onderwijs en klimaatbeleid. Jaarlijks geeft Shell 22 miljoen dollar uit aan het tegenwerken van klimaatbeleid. Best gek toch, voor een bedrijf dat de klimaatdoelen van Parijs zegt te steunen. Benieuwd hoe ver de macht van Shell reikt?

Omdat Shell voor 50% aandeelhouder is van de NAM

En de NAM kennen we als bedrijf dat nog steeds gas wint in het waddengebied. De Waddenvereniging verzet zich al jaren hevig tegen meer gaswinning uit de Waddenzee. Met de klimaatzaak hebben we een extra route om de NAM te bewegen om te stoppen met gaswinning uit de Waddenzee. Als Shell in 2050 geen broeikasgassen meer mag uitstoten, zal het bedrijf ook hun aandelen in de NAM moeten opgeven.

Wil je meer weten?