Waarom klimaatverandering slecht nieuws is voor het waddengebied

We kunnen er niet meer omheen: het klimaat verandert en dat heeft negatieve gevolgen. Ook voor het waddengebied. Of misschien wel juíst. Lees hier waarom klimaatverandering slecht nieuws is voor het enige natuurlijke Werelderfgoed van Nederland.

1. De zeespiegel stijgt

Twee keer per dag vallen grote delen van de Waddenzee droog. De droogvallende wadplaten zijn van wezenlijk belang voor onder andere miljoenen vogels. Vanuit de hele wereld bezoeken zij de Waddenzee en gebruiken ze de drooggevallen bodem om uit te rusten of voedsel te vinden. Als de zeespiegel verder stijgt vallen de wadplaten niet meer droog. Daarmee verliest het waddengebied een van zijn meest kenmerkende eigenschappen.

2. De temperatuur stijgt

De watertemperatuur is de afgelopen 25 jaar toegenomen. Ook zijn de winters milder. Dat geeft bepaalde soorten en planten de mogelijkheid om zich ten koste van andere soorten te ontwikkelen. Hierdoor ontstaat een verstoring in de balans in het ecologisch systeem van het gebied.

3. We krijgen te maken met extremer weer

• Meer neerslag: De afgelopen eeuw is de hoeveelheid neerslag met ruim 25% toegenomen. Dit zorgt voor meer zoet water in de Waddenzee. Daardoor daalt het zoutgehalte van het water. En dat heeft invloed op de ecologie van de Waddenzee.
  • Meer stormMeer storm zorgt ervoor dat de kwelders vaker overstromen. Dat is nadelig voor vogels die er broeden.
  • Meer droogte:  Droogte en extreme hitte zorgt voor krimp en van moerassen en kwelders. Bovendien worden op die momenten massale schelpensterfte waargenomen (zoals tijdens de zomer van 2018).

Het waddengebied is een kwetsbaar en complex (eco)systeem. Alles hangt met elkaar samen. Een ‘kleine’ verstoring van de natuurlijke processen kan er al voor zorgen dat het hele systeem verandert. Daarmee is klimaatverandering niet het probleem van maar één soort, maar van het hele gebied. Als we nu niets doen, lopen we het risico dat we dit unieke natuurgebied verliezen.

De Waddenvereniging heeft in 2017 een groot onderzoek laten uitvoeren naar de gevolgen van klimaatverandering op het Waddengebied. De conclusies en het hele onderzoek lees je hier

Wil je op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor het maandelijkse WADDEN nieuws of volg ons op Twitter. Hierin plaatsen we regelmatig updates over onder andere de klimaatzaak tegen Shell.

Steun ons werk

De zorgen die wij delen zijn complex en niet eenvoudig op te lossen. Natuurlijk kun je zelf helpen door bewust te reizen, korter douchen en/of minder vlees eten, het gebied niet te vervuilen, rekening te houden met de natuur tijdens het recreëren en zo min mogelijk bij te dragen aan de opwarming van de aarde. Maar we kunnen pas écht een verschil maken door ons te verenigen als grootste groep wadliefhebbers van Nederland. Zo kunnen we (politieke) druk uitoefenen en projecten realiseren die de natuur beschermen en verbeteren.
Steun ons werk. Alvast bedankt.

Donatie   Lid worden