Zeespiegelstress!?

Avondprogramma i.s.m. De Balie Amsterdam || dinsdag 5 november 2019 || 20:00 uur

De Waddenvereniging organiseert samen met De Balie een avond over klimaatverandering en de impact hiervan op Nederland en in het bijzonder op de Wadden. Zijn we wel goed voorbereid op de stijging van het water? En hoe zorgen we ervoor dat één van Nederlands meest bijzondere natuurgebieden – de Wadden – over een aantal decennia nog bestaat?

programma

Klimaatverandering is een feit. Doen we niets aan het uitstoten van broeikasgassen, dan vormen de oceanen de grootste bedreiging voor de mensheid. Met welke scenario’s wordt op dit moment rekening gehouden door de Nederlandse overheid? Moet de mens zich aanpassen aan de natuur, of zetten we alles in op technologie?

Ons laaggelegen Nederland krijgt eerste met de zeespiegelstijging te maken, maar de vraag is of we wel goed voorbereid zijn op de stijging van het water. Bivakkeren we in het jaar 2200 in Arnhem aan zee? En hoe zorgen we ervoor dat één van Nederlands meest bijzondere natuurgebieden – de Wadden – over een aantal decennia nog bestaat? Met experts op dit gebied bespreken we de plannen die Nederland moet uitvoeren.

sprekers

Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, spreekt over de gevolgen van zeespiegelstijging voor Nederland. Kardinaal Peter Turkson, de belangrijkste adviseur van de paus op het gebied van klimaat, houdt een keynote over welke rol voor de mens is weggelegd bij het behoud van de zeeën. Hoogleraar Geowetenschappen Katja Philippart gaat in gesprek met Marjolijn Haasnoot (Deltares) en auteur Lieke Marsman draagt een nieuw column voor. Klik hier voor meer informatie over het programma.

combi met WAD film

Voorafgaand het programma draait de film WAD. Een film die het waddengebied in beeld brengt als nooit te voren; van heel kleine organismen onder aan de voedselketen als kiezelwieren en schelpdieren tot aan de slechtvalk en de grijze zeehond boven in de voedselketen. Een prachtige film die laat zien hoe ongelooflijk dynamisch en groots en waardevol het gebied is. De filmt begint om 17:00 uur.

praktisch

Dinsdag 5 november 2019, aanvang 20:00 uur in De Balie Amsterdam.
De toegangsprijs bedraagt € 10,50. Leden van de Waddenvereniging betalen € 7,50.
Een combiticket samen met de WAD film kost € 16,50.

korting voor leden van de Waddenvereniging

Leden van de Waddenvereniging krijgen korting op de toegangsprijs voor deze avond.  Wil je gebruik maken van deze korting? Stuur ons dan een e-mail met je postcode. De kortingscode wordt dan naar je teruggemaild. De code kun je invullen bij de online kassa van De Balie bij het kopje 'Wil je een actiecode invoeren?'.

TICKETS BESTELLEN