Bescherming onderwaternatuur Waddenzee rammelt

De bescherming van de onderwaternatuur van de Waddenzee rammelt. Dat is de conclusie van Nina Fieten, die voor haar opleiding Mariene Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen het Nederlandse natuurbeschermingsbeleid onderzocht. Nina noemt de situatie pijnlijk. ‘Je gaat er vanuit dat natuurbeleid voor de natuur is, maar dat is blijkbaar niet zo. Hier moeten we echt iets aan doen.’

Het gaat niet goed met de Nederlandse Waddenzee. Vooral onder water gaat het slecht. Zo gaat de visstand al jaren achteruit. De Waddenvereniging gaat de aanbevelingen van de studie gebruiken bij de herziening van verschillende beleidsdocumenten voor de Waddenzee. Ester Kuppen van de Waddenvereniging: ‘Met de adviezen van Nina Fieten hebben we een duidelijk stappenplan voor verbetering te pakken waarmee we aan de slag kunnen.’

Download hier het rapport Natura 2000: kansen voor een betere bescherming van de onderwaternatuur in de Nederlandse Waddenzee.

Publicatiedatum: 30-11-2018