Kun je ruiken als een vis?

Tijdens de voorjaarsvakantie kropen meer dan 4.000 kinderen in de huid van een vis om te ervaren welke obstakels trekvissen tegenkomen op hun route tussen zoet en zout. Met gidsen van de Waddenvereniging konden de kinderen in het Natuurmuseum Fryslân proefjes doen. Grote favoriet: ruiken als een vis! Ook waren er heel veel mensen die meededen aan onze prijsvraag.

Vissen hebben aan beide kanten van de kop, vlakbij de ogen, twee gaatjes. Hierin zitten miljoenen ‘geurzenuwcellen’. Met hun neus ruiken ze ook verschillen in zoet en zout water. Zo weten ze feilloos de ingang van een rivier te vinden als ze vanuit zee een rivier op willen trekken. De Vismigratierivier is zo’n plek waar vissen straks weer doorheen kunnen om hun paai- en leefgebieden te bereiken. Een innovatief plan dat de Waddenzee en het IJsselmeer weer met elkaar verbindt. De Waddenvereniging is één van de initiatiefnemers.

Proeven

Mensen kunnen niet ruiken onder water, maar wel proeven. Dat deden de kinderen in het Natuurmuseum tijdens de doe-tentoonstelling ‘Als een vis over elke hindernis’. Ze kregen de opdracht om vier spuiten met water in de juiste volgorde te leggen van zoet naar zout. Vivian Kabboort, gids van de Waddenvereniging: ‘Ik maakte er een wedstrijdje van tussen kinderen en hun ouders of grootouders. De kinderen konden het vaak beter proeven dan volwassenen! Er was één uitzondering: een man proefde vier kleine druppels maar één keer en gaf meteen het goede antwoord. Hij legde later uit dat zijn beroep proever van koffie was. Dit was voor hem een basistestje.’

Veel interactie

Ook met de andere proefjes deden de bezoekers enthousiast mee. Vivian: ‘Normaal doen we de proefjes met klassen op scholen, nu hadden we steeds kleine groepjes mensen die langs kwamen lopen. Er was heel direct contact met veel interactie.’ Lyske Jacobi, ook gids: ‘Er werden heel veel vragen gesteld door kinderen en ouders. Bijvoorbeeld waarom de Vismigratierivier zo belangrijk is en hoe die straks gaat werken. Ik vond het mooi om te zien dat ze er zo positief op reageerden en inzagen dat het echt nodig is dat de Vismigratierivier er komt.’

Uitslag prijsvraag

Naast de proefjes was de prijsvraag waaraan je kon meedoen heel populair. Daaruit hebben wij drie winnaars getrokken:

1e prijs (T-shirt: Wijs met de Waddenzee): Niels Schipper

2e prijs (Boek: Uitblinkerz): Jeske Bekema

3e prijs (Wadwaaier): Amerins Wiersma

Swim Fish Swim!

De komende maanden blijft het Natuurmuseum aandacht besteden aan vis en vismigratie. Tot en met 25 augustus is de tentoonstelling Swim Fish Swim te zien! Hierin ligt de nadruk op bouwkundige obstakels die de vistrek belemmeren zoals dammen en dijken. In de expositie staat ook een heuse ‘helikopterduikboot’. Hier kunnen bezoekers een kijkje in de toekomst nemen en vast met eigen ogen zien hoe de Vismigratierivier eruit komt te zien. Kijk voor meer informatie op de website.

Wil je meer weten over de Vismigratierivier? Neem dan eens een kijkje op ons platform Vrienden van de Blije Vis.

Publicatiedatum: 04-03-2019