Dít zijn de winnaars van de fotowedstrijd 2020

Natuur fotograferen doe je het beste in je eentje. Ideaal dus in een anderhalve meter-samenleving. In het WADDEN magazine deelden we 6 tips van onze huisfotografen Marcel van Kammen en Henk Postma voor natuurfoto’s met de wow-factor en riepen we op om de mooiste natuurbeelden naar ons op te sturen. Uit meer dan 250 foto’s selecteerde de jury deze week de winnaars.

De winnaars en het juryrapport

De inzendingen

Deelnemers konden kiezen uit twee categorieën: Vogels in je eigen omgeving of Lijnen in het landschap. Die laatste categorie bleek het meest populair. We ontvingen veel waddenbeelden van de zo kenmerkende rijen paaltjes op het wad, kaarsrechte dijken of kronkelende geulen en prielen. Fotografie is licht en op de Wadden blijft het genieten van prachtige zonsondergangen, dreigende luchten of juist een spiegelend wateroppervlak. Sommige fotografen zoomden in op details als ribbels in het zand, de beweging van golven of een opvallend plantje. Binnen de categorie vogels ontvingen we een schitterende variatie aan vogelsoorten. Van de huismus en koolmees, tot typische waddenvogels als de scholekster, drieteenstrandloper of lepelaar.

De winnaars

De jury was het unaniem eens over de winnaars. De 1e prijs werd glansrijk gewonnen door Rinie Wijnstra met een foto van een zwerm rosse grutto’s waar je tijdenlang naar kunt kijken. Hij krijgt een fotoworkshop t.w.v. € 175,-. Jeroen Both won de 2e prijs met een zonsondergang bij Nieuwe Statenzijl. Een populair thema waar hij een verrassende draai aan wist te geven door heel bewust te kiezen voor een standpunt waarbij het zonlicht perfect de structuur van een slikkige priel wist uit te lichten. Een zwerm vogels op de achtergrond maakt het af. Hij krijgt zijn foto afgedrukt op plexiglas thuisgestuurd t.w.v. € 100,-. Vijf fotografen ontvangen de 3e prijs: Eén van de vijf exemplaren van het boek ‘Het wad te Voet’ van Henk Postma ter waarde van € 25,- en omdat er zoveel deelnemers waren geven we ook nog vijf keer het boekje ‘Klein Grut’ van Marcel van Kammen weg én een kaartenset t.w.v. € 22,50. Bekijk hier het volledige juryrapport.

Meer lezen?

>> Ja, ik wil wekelijks de mooiste WADDEN foto’s