Slapen onder spijkerbroeken

Een nieuwe stap in duurzaam kamperen, dat is de BlueCAMP Wijs met de Waddenzee stormtent. Het is de eerste tent ter wereld die gemaakt is met gerecyclede vezels. In het doek van één tent zijn 8 versleten spijkerbroeken verwerkt. Het onverwoestbare grondzeil is gemaakt van restafval. De tenten zijn in Nederland gemaakt, waardoor de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk is gehouden. De afgelopen vijf jaar is de tent onder alle weersomstandigheden op de Waddeneilanden getest door wadgidsen van de Waddenvereniging. Nu bieden wij een gelimiteerde oplage aan via onze online winkel.

Duurzame ontwikkelingen aanjagen

De Waddenvereniging staat al meer dan 50 jaar voor de bescherming en het behoud van het waddengebied. Naast het bewaken van de unieke waarden van het gebied, steunt de vereniging ook initiatieven die een verrijking betekenen. Lutz Jacobi, directeur van de Waddenvereniging: ‘De Waddenvereniging wil heel graag duurzame ontwikkelingen in het waddengebied aanjagen. Kamperen is onlosmakelijk verbonden met het waddengebied. BlueCAMP laat zien hoe je op een verantwoorde en tegelijkertijd aansprekende manier om kunt gaan met onze omgeving. We laten zien dat recycling prima producten opleveren die bestand zijn tegen de extreme omstandigheden van het waddengebied. Het zijn essentiële stappen om de Wadden te behouden die hopelijk ook anderen inspireren.’

Kenmerken stormtent

Aantal personen: 2 / 3
Aantal slaapcabines: 1
Afmeting binnentent: 275 x 200 cm (l x b)
Gewicht: ± 14 kg
Tentdoek: 25% versleten spijkerbroeken, 25% katoen, 50% polyester
Grondzeil: Vaste kuip van recupasta, oersterk en duurzaam restafval
Ritsen: Extra sterke 10mm YKK ritsen
Hoogte: 180-130 cm
Inclusief: Afspanbanden, haringen en pennen
Kleur: Lichtblauw / antraciet
Made in: Volendam – Holland
Materiaal stokken: Aluminium
Maximale stahoogte: 180 cm
Opzettijd: ± 10 minuten

Getest op de Wadden

Het tentdoek is vijf jaar geleden ontwikkeld op verzoek van de Waddenvereniging die een duurzaam onderkomen wilde ontwikkelen voor haar wadgidsen op de Waddeneilanden. Een tent van gerecyclede garens leek een haast onmogelijke opgave. Op de Waddeneilanden maken weer en wind het lastig om spullen in de buitenlucht lang mee te laten gaan. Uiteindelijk is het gelukt. Tot op de dag van vandaag slapen de wadgidsen van de Waddenvereniging in BlueCAMP tenten. Los van de Waddenvereniging worden de tenten onder de naam BlueCAMP ook verhuurd tijdens festivals zoals Oerol en Into the Great Wide Open. Veelal worden tenten eenmalig gebruikt tijdens een festival en daarna weggegooid. BlueCAMP biedt ook hierin een duurzaam alternatief. Zo heeft een simpel verzoek uiteindelijk geleid tot nieuwe innovaties op het gebied van duurzaam toerisme.

Gemaakt in Volendam

Het Nederlandse kledingmerk Blue LOOP Originals is initiatiefnemer voor het ontwikkelen van deze tent. BlueCAMP is inmiddels een apart bedrijf, vernoemd naar het blauwe spijkerbroekengaren waarvan de tenten zijn gemaakt. Het tentdoek is ontwikkeld in samenwerking met TenCate Outdoor Fabrics met gerecyclede denimgarens die Blue LOOP Originals gebruikt in de Wijs met de Waddenzee kleding van de Waddenvereniging. De stoffen van TenCate hebben een goede naam als het gaat om weerbestendigheid, vormvastheid en kleurechtheid. ESVO, tentenfabrikant uit Volendam, heeft de tent ontworpen. BlueCAMP heeft een klassieke vormgeving met innovatieve details. Zo zijn dunne scheerlijnen vervangen door stevige spanbanden. Daarmee staat deze tent onder alle weersomstandigheden als een huis.

Wijs met de Waddenzee

Ga dit jaar met een goed gevoel kamperen. Slaap nu – net als de wadgidsen van de Waddenvereniging – onder een dak van spijkerbroeken! De stormtent biedt ruim plek aan twee personen en heel veel spullen. De ruime luifel houdt spullen die buiten staan droog. De Wijs met de Waddenzee stormtent wordt geleverd in een handige tas en bevat een flyer met opzetinstructie. Moeilijk is het niet. In tien minuten ben je klaar voor een verfrissende duik in zee.

Met je aankoop help je het waddengebied behouden en beschermen én draag je bij aan een afvalvrije wereld. De BlueCAMP Wijs met de Waddenzee stormtent is in een kleine oplage beschikbaar. Ga naar wijsmetdewaddenzee.nl.

Bestel de WIJS Stormtent

Publicatiedatum: 25-03-2021