Plan uitbreiding Eemshaven

De Eemshaven heeft plannen om fors uit te breiden. Aan de zuidkant van de bestaande haven moet zo’n 600 ha landbouwgrond industrieterrein worden. Het terrein moet bezet worden door bedrijven uit de sectoren waterstof, batterijen, datacenters, windenergie, automotive en nieuwe, innovatieve sectoren. Het nieuwe terrein is volgens de provincie Groningen en de gemeente Het Hogeland nodig, omdat deze bedrijven grote percelen nodig hebben en die in de omgeving onvoldoende beschikbaar zijn.

De Waddenvereniging is verbaasd over de plotselinge aankondiging. Ester Kuppen: ‘Wij willen zo snel mogelijk meer informatie over wat voor bedrijven zich op dit terrein zouden moeten vestigen. Het ligt echt vlakbij de Waddenzee. Wat voor effecten op het wad zijn er te verwachten? Komt er ook ruimte voor zware industrie? Dat is niet te lezen in de aankondiging.’ Voorlopig ligt het nieuwe industrieterrein er nog niet. Er wordt enkele jaren uitgetrokken om in te vullen hoe het terrein er precies uit moet komen te zien. Voor bewoners van het gebied wordt op www.hetdigitalediggelschip.nl meer informatie gegeven.

Afbeelding: RTV Noord / Groningen Sea Ports

Publicatiedatum: 14-04-2021