Waddenvereniging, bewoners van Schier en boeren samen in Den Haag

Op dinsdag 15 juni trokken bewoners van Schier, boeren en de Waddenvereniging naar Den Haag om daar een petitie aan te bieden aan leden van de Tweede Kamer. De drieste plannen van het Kabinet om een stroomkabel dwars door Schier, dwars door de Waddenzee en dwars door akkergronden te graven, stuiten op veel weerstand. De petitie over dit onderwerp is dan ook door meer dan 35.000 mensen getekend.

Veel Kamerleden waren aanwezig, ondanks de geldende Corona-protocollen. Zij luisterden met aandacht naar eilanders in monnikspij, vertegenwoordigers van de boeren en Lutz Jacobi van de Waddenvereniging. Voor hen op de grond stond een mandje met groenten en aardappels uit de Groningse Waddenakkers.

Eigen onderzoek geïnitieerd

Dat de overhandiging en de petitie zelf indruk heeft gemaakt werd al snel duidelijk. De Tweede Kamer nam het heft in eigen hand en organiseert nu een Ronde Tafel Gesprek. Doel van dit gesprek is te ontdekken hoe deze kabel anders kan lopen en op welke manier dat dan zal gaan. Ook doet de Tweede Kamer nog een eigen contra-expertise. Dat is belangrijk omdat de Kamer dan meer informatie heeft dan de stukken die de Minister met de Kamer wil delen.

Hoe nu verder?

In september wordt dit spannende dossier vervolgd. Dan heeft de Minister mogelijk nieuwe plannen en de Tweede Kamer meer informatie. Want dat groene energie nodig is weet bijna iedereen in Nederland. Maar het is niet nodig om vervolgens een kabel dwars door een eiland, een kwetsbaar stuk Waddenzee en vruchtbare Waddenakkers in te graven. Dat kan anders en beter. Dat was ook de duidelijke boodschap namens de 35.000 ondertekenaars van de Petitie.

Publicatiedatum: 01-07-2021