De hele zomer gratis film kijken in openluchtbioscoop Zaal 2 op Vlieland

Ben jij deze zomer op Vlieland? Iedere donderdag en zaterdag zijn er tijdens de zomervakantie (10 juli t/m 28 augustus) gratis openluchtvoorstellingen door Podium Vlieland. De Waddenvereniging biedt samen met Dwaalfilm Wadden bij elke voorstelling een voorfilm aan met een unieke kijk op de Wadden. Bij mooi weer draaien de films in Zaal 2, de openluchtbioscoop in de duinen bij de jachthaven. Bij slecht weer of lage temperaturen is de vertoning in de overdekte Zaal 1 van Podium Vlieland in de Dorpsstraat (20.00 uur en 22.30 uur , vol=vol).

Bos, Wad, eiland

Op het programma staan speelfilms en documentaires waarin echte Vlielander onderwerpen centraal staan: de relatie tussen mens en natuur, de invloed van toerisme en de leefbaarheid op een eiland. Denk dan aan films met overdonderende landschappen, spectaculaire natuurbeelden, prachtige eilanden, ontroerende verhalen, best wel veel bos en nogal wat Wad. Voorafgaand aan elke hoofdfilm draait er dus steeds een korte ‘Waddendwaalfilm’, in samenwerking met de Waddenvereniging.

College en speciale voorstelling

Ook komen er onderzoekers van de Waddenacademie een korte lezing geven. Op 17 juli geeft marien ecoloog Katja Philippart voorafgaand aan een waddendocumentaire een kort college over schelpdieren (aanvang 22.00 uur). Op 28 juli is er een speciale voorstelling van de tragikomedie ‘De Vogelwachter’ (met Freek de Jonge!). Vogelonderzoeker Kees Camphuysen leidt de film in, na afloop is er een Q&A met regisseur Threes Anna (aanvang 21.45 uur).

Coronaproof

Er kunnen vanwege de coronamaatregelen maximaal 150 bezoekers in het openluchttheater en er geldt een afstandsregel van anderhalve meter. Alle films zijn te vinden op https://www.podiumvlieland.nl/agenda/overzicht. Het is voor alle voorstellingen verplicht om te reserveren. Reserveren kan alleen op de dag van de betreffende voorstelling op www.podiumvlieland.nl via de agenda. Of kom langs bij Podium Vlieland in de Dorpsstraat.

Locatie en tijd

Zaal 2 van Podium Vlieland bevindt zich in het bos en duin naast de uitkijktoren bij de jachthaven (aan de weg tussen helicopterlandingsplaats en bedrijventerrein). De filmvoorstellingen op donderdag en zaterdag beginnen in juli om 22.30 uur en in augustus om 22.00 uur, met uitzondering van 17 juli (21.45 uur) en 29 juli (22.00 uur). Warmhoudtip: neem een warme deken mee. En maak het nog gezelliger met een eigen drankje. Wel graag na afloop opruimen en het afval meenemen.

Bij slecht weer...

Bij lage temperaturen of regen wordt de voorstelling verplaatst naar de zaal van Podium Vlieland in de Dorpsstraat. Aanvangstijd is dan 20.00 uur en 22.30 uur. Voor de zaal geldt vol = vol. Programmawijzigingen worden door Podium Vlieland bekend gemaakt via website, Facebook en Twitter op de dag van de voorstelling. De eerste voorstelling is op zaterdag 10 juli, laatste voorstelling zaterdag 28 augustus. Meer informatie: www.podiumvlieland.nl

Publicatiedatum: 08-07-2021