Jongeren denken mee over de toekomst van de Waddenzee

Elke zomer nemen onze vrijwillige wadgidsen duizenden bezoekers mee het wad op. Met veel kennis over en veel liefde voor het gebied laten ze vakantiegangers zien wat het waddengebied zo bijzonder maakt en waarom we de Wadden moeten beschermen. De – veelal nog studerende wadgidsen – zijn zo echte ambassadeurs voor de Wadden. Deze rol vervullen ze niet alleen op het wad, maar afgelopen weekend ook tijdens de Trilateral Wadden Sea Youth Conference in Duitsland.

60 jongeren over de toekomst van de Wadden

Eind november vindt de Trilaterale Waddenzee Conferentie plaats. Tijdens deze conferentie worden op hoog bestuurlijk niveau afspraken gemaakt over de Waddenzee tussen de drie ‘waddenlanden’ Denemarken, Duitsland en Nederland. Voorafgaand aan deze conferentie werd in het eerste weekend van september een 4-daagse bijeenkomst georganiseerd voor 60 jongeren die actief zijn in het waddengebied. Twee van onze wadgidsen werden uitgenodigd om deel te nemen. Gids Wannes Lelij deelt zijn verhaal: ‘Het was een super leuke en leerzame ervaring om met young professionals met een passie voor de Waddenzee te werken aan een boodschap die oproept tot actie. De deelnemers kwamen uit verschillende uithoeken van de drie landen die aan de Waddenzee grenzen. Toch hadden wij een aantal dingen gemeen, namelijk de liefde en passie voor de zee, en dat wij jonger waren dan 28 jaar. We hebben met elkaar nagedacht over de toekomst van de Waddenzee. Hoe moet de Waddenzee er in 2070 uit zien?’

Niet alleen praten, ook het gebied in

Tijdens de bijeenkomst hebben de jonge wadliefhebbers kennis kunnen maken met een stukje van het Duitse deel van de Waddenzee. Wannes: ‘We liepen eerst een stuk over de dijk waar een ruige kwelder overging op een langgerekt en breed strand. Hierbovenuit stonden een aantal restaurants op hoge palen, als een toerist die zijn lange broek optrekt om maar niet nat te worden. Het gebied was anders dan dat wij gewend zijn. Sommige stukken komen wel overeen met de Boschplaat op Terschelling. Diepe geulen die verscholen liggen tussen met grassen begroeide kwelder. Hier groeide ook zeekraal op het strand, wat ikzelf nog nooit zo had gezien. De soorten die er voorkomen zijn veelal hetzelfde maar toch in andere mate. De omgeving voelde bekend en vertrouwd, maar toch stonden veel dingen op een andere plek.’

Trilaterale Conferentie Willemshaven

De bevindingen en aanbevelingen van de groep jongeren wordt aan de drie landen aangeboden tijdens de 14e Trilaterale Waddenzee Conferentie in Wilhelmshaven, van 28 november tot en met 1 december van dit jaar. We zullen tegen die tijd de aanbevelingen ook op onze website publiceren.

Publicatiedatum: 07-09-2022