Het wildst van allemaal

De Millingerwaard en andere delen van de Gelderse Poort zijn door de website ongerepte-natuur.nl uitgeroepen tot het wildste natuurgebied van Nederland. Het reservaat geeft volgens de samenstellers van de ranglijst een goede indruk hoe Nederlandse natuur er in optima forma uitziet. Bovendien scoort het gebied ook goed op natuurrijkdom, omvang en toegankelijkheid voor bezoekers.
In de top 5 van wilde natuurgebieden zet de site de Waddenzee op 3 en de Boschplaat op Terschelling op de vijfde plaats.
Het belangrijkste kenmerk van een 'Wildernisgebied' is volgens Ongerepte Natuur dat er zo min mogelijk in in de natuur wordt ingegrepen. Geen ‘tuinieren’door de beheerders dus.Natuurlijke processen hun gang laten gaan (procesnatuur) is in dergelijke gebieden belangrijker dan het behoud van bepaalde dier- of plantensoorten.

Vijftien jaar geleden graasden er nog koeien op strakgeschoren weilanden van de uiterwaarden in de Gelderse Poort. Toen gaf Staatsbosbeheer wind, water en dieren vrij spel. De rivieren vormden duinen, de wilde paarden en runderen boetseerden een mozaïek van graslanden, ruigtes, struiken en waterplassen: tezamen maakten ze een rivierenlandschap zoals dat er uit gezien moet hebben voordat de mens zich ermee ging bemoeien.

Maar hoe lang nog? Staatssecretaris Atsma maakte deze week bekend dat er gehakt en gemaaid zal moeten worden, voor een optimale waterberging en voor de veiligheid van de scheepvaart. Hoge vegetatie verhindert dat het water vrij de uiterwaarden instroomt wanneer de waterstand van de rivier te hoog wordt.
Foto: Ark.nl
Publicatiedatum: 05-08-2011