In veertig jaar tijd bijna de helft minder zeedieren

Vorige week verscheen het Living Blue Planet Report van het Wereld Natuur Fonds (WNF) met alarmerende cijfers over de oceanen. In slechts veertig jaar tijd zijn de populaties vissen, reptielen en zeevogels in en rond de zee met gemiddeld 49 procent gedaald. Sommige visbestanden zijn zelfs met driekwart verminderd. Maar ook de kraamkamers van de zee, zoals mangrovebossen, koraal en zeegrasvelden, zijn in oppervlakte met maar liefste eenderde tot de helft afgenomen. Klimaatverandering en de mens die de oceaan vervuilt en exploiteert zijn hier, volgens de speciale oceaneneditie van WNF, verantwoordelijk voor. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat het scheepsverkeer de laatste 20 jaar is verviervoudigd, er jaarlijks acht miljoen ton plastic afval in zee wordt gedumpt en de visstand lijdt onder ernstige overbevissing.
Het rapport beschrijft verder de zorgwekkende situatie van drie soorten die essentieel zijn voor gezonde ecosystemen: haaien, zeekomkommers en zeeschildpadden. Haaien en zeekomkommers spelen een belangrijke rol in het behoud van het koraal, maar worden ernstig bedreigd door de visserij. Maar het kan ook anders, door beschermingsmaatregelen kan de zee zich herstellen. Bewijs hiervan de succesverhalen voor de kust van Noord-Mozambique, waar twee beschermde zeegebieden zijn ingesteld en het koraal zich heeft hersteld en de Fiji-eilanden, waar een einde is gemaakt aan de visserij op haaienvinnen. Het rapport verschijnt vlak voordat de Verenigde Naties eind deze maand de duurzame ontwikkelingsdoelen tegen armoede goedkeuren. Het WNF roept de lidstaten op om bescherming en herstel van de oceanen daarin een belangrijke rol te geven. Het rapport kun je hier downloaden.
Foto: Duikvereniging Hydrofiel
Publicatiedatum: 24-09-2015