Sterrenkijkhut voor donkere waddenkust

In 2018 komt er een sterrenkijkhut bij Zwarte Haan, aan de noordwestkust van Friesland. Het wordt de eerste van twaalf sterren-uitkijk-punten in het waddengebied. "Als wij willen dat de wadden een echt dark-sky-gebied gaat worden", zegt Hendrikus Venema, directeur van het programma 'Naar een rijke Waddenzee', ‘ dan moeten mensen dat ook kunnen beleven’.

De bedenkers noemen het in het Engels een star-barn, letterlijk een sterrenhut. In de hut moet ruimte zijn voor vier of vijf mensen om naar de sterren te kunnen kijken vanuit de duisternis in het waddengebied. Vier jonge architecten - Lena en Laurens van der Wal, Feike de Jong, Murk Wymenga en Sweder Spanjer – is gevraagd een ontwerp te maken. Of er een vaste telescoop in het uitkijkpunt komt, is aan de ontwerpers. Zij krijgen ook de opdracht om te zorgen dat de hut niet snel vernield kan worden, al wil Venema daar nog niet te veel over nadenken: "Dan kan er niks meer, zou ik zeggen. Maar wij proberen het wel zo te ontwerpen dat het hufterproof is."

In oktober 2016 werd door 43 partijen, waaronder de Waddenvereniging, een intentieverklaring getekend om te zorgen dat de duisternis in het waddengebied behouden blijft. Het programma 'Naar een rijke Waddenzee' stelt 15.000 euro beschikbaar voor vier ontwerpen voor het uitkijkpunt. In 2018 moet het eerste uitkijkpunt gebouwd worden. Als de proefversie bij Zwarte Haan voldoet, komen er meer uitkijkpunten bijvoorbeeld op de eilanden en andere plekken aan de waddenkust.

Bron: Omrop Fryslân

Publicatiedatum: 19-01-2017