'Mocht er onverhoopt een ramp gebeuren tijdens zo’n storm, dan moeten we daar op voorbereid zijn. Daar maakt de Waddenvereniging zich sterk voor. Helpt u mee?' - Ellen Kuipers (Waddenvereniging)

Word olievogel vrijwilliger

Heb jij affiniteit met vogels? Word olievogel vrijwilliger en help ons tijdens een olie-incident met de hulpverlening van besmeurde vogels. In november 2018 zijn we met de eerste opleiding gestart, waarna je ingezet kunt worden om olieslachtoffers te helpen. De volgende basistraining wordt in het voorjaar van 2020 gegeven.

Waarom is jouw inzet zo belangrijk?

Het waddengebied wordt jaarlijks bezocht door zo’n tien miljoen trekvogels. Al bij een kleine olievlek op de verkeerde plaats kunnen de gevolgen enorm zijn. Snel en goed ingrijpen is essentieel. Op papier is de opvang van olievogels goed beschreven. In de praktijk is de aanpak nog moeilijk uitvoerbaar, omdat onder andere voldoende goed opgeleide menskracht in Nederland ontbreekt. Dankzij de opbrengst van een giftvraag aan onze donateurs kunnen wij hier verandering in brengen!

Wat ga je doen?

Bij een olie-incident in het waddengebied kunnen er ineens duizenden met olie vervuilde vogels aanspoelen op een waddeneiland. Zowel levende als dode dieren. De met olie besmeurde vogels zullen op het eiland op een gecoördineerde en verantwoorde manier moeten worden gevangen en verzameld om vervolgens in optimale staat vervoerd te worden naar de wal voor verdere behandeling. Daar zijn veel helpende handen bij nodig.

Voor zowel de besmeurde dieren als de veiligheid van mensen is het belangrijk dat alle (vrijwillige) hulpverleners goed weten wat ze doen. Daarom biedt de Waddenvereniging in samenwerking met SON-respons de Europees erkende basistraining aan. Deze opleiding is een onderdeel van een breder opleidingspakket dat is ontwikkeld door EUROWA.

Wat vragen we van je?

• Je hebt veel affiniteit met dieren en beschikt het liefst over enige basiskennis van dierenverzorging;
• Je bent minimaal 18 jaar oud;
• Je hebt een goede gezondheid en bent fysiek in staat zwaar werk te doen;
• Je werkt graag samen;
• Je bent bereid om tijdens een olie-incident 4 dagen of meer je in te zetten voor de revalidatie van olievogels.

We zijn met veel!

De Waddenvereniging heeft zo’n 35.000 leden en donateurs. Wist je dat er daarnaast ongeveer 120 vrijwilligers actief voor ons zijn? Met zijn allen komen we op voor de rust, ruimte en ruige natuur in het waddengebied.

Doe je mee?

Meld je dan aan via onderstaand formulier. Wij bieden deze training minimaal twee keer per jaar aan. Wanneer je je hebt aangemeld houden we je op de hoogte over de eerst volgende basistraining. Let op: wanneer je deze opleiding volgt, verwachten we dat je tijdens een olie-incident met besmeurde vogels oproepbaar bent.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met onze coördinator Ellen Kuipers via mail of telefoon 0517 - 493 693.

Aanmeldformulier basistraining

'Hulp aan met olie besmeurde vogels'

(dd-mm-jjjj)
Beschikt u over een goede fysieke conditie?
Welke opleiding heeft u gevolgd?
Heeft u ervaring met of kennis van dieren en vogels?
Bent u verbonden aan een dierenopvangcentrum? Zo ja, welke?
Heeft u werkervaring bij een dierenambulance? Zo ja, welke?
Voor welke taken, waar u affiniteit mee heeft, bent u in de toekomst beschikbaar?
Heeft u allergieën of dieetwensen, zo ja welke?