Cruiseschepen
De Meyer werf in Papenburg levert cruiseschepen die behoren tot de grootste ter wereld. Regelmatig wordt er een nieuwe reus van meer dan 300 meter lengte door de Eems gesleept richting zee. Daarvoor wordt dan het water extra opgestuwd.
Troebel
Het water van de Eems ziet er uit als bruine soep en er is een enorm gebrek aan zuurstof.

Eems gebied

De Eems is een uniek gebied. Het is de enige plaats in Nederland waar zoet water nog vrij de Waddenzee in stroomt. De rivier kan haar unieke positie alleen niet waar maken. De natuur en het landschap in de Eems-Dollard zijn al heel lang de dupe van enorme economische ontwikkelingen. Jarenlang verdiepen, versmallen en rechttrekken heeft geleid tot een troebele rivier waarin op sommige stukken nog maar nauwelijks leven mogelijk is. De Waddenvereniging zet zich al jaren in om die situatie te verbeteren.

Wat is het probleem?

Over de Eems wordt al van oudsher gevaren. Schepen zijn steeds groter geworden en dus moest ook de vaargeul door de Eems steeds dieper worden. Daarnaast is de vaargeul in de Eems steeds rechter gemaakt, zodat schepen een kortere route konden varen. Door deze maatregelen stroomt het water bij vloed nu veel sneller de Eems in. De hoge stroomsnelheid zorgt ervoor dat het slib in het water niet bezinkt, maar stroomopwaarts ophoopt. Dijken dragen ook bij aan het probleem: de Eems is smal geworden en er zijn geen brede uiterwaarden of kwelders waar het water bijna stilstaat en het slib kan bezinken. Het slib kan wel in de havens bezinken, maar daar wordt het steeds uitgehaald. Het opgebaggerde slib wordt ergens anders in de Eems verspreid, en zorgt voor vertroebeling.

Al bij al is de Eems veel te troebel, met grote gevolgen voor de natuur. In troebel water dringt nauwelijks zonlicht door en dat brengt de hele voedselketen in gevaar. Dat begint al met algen die niet meer kunnen groeien zonder zonlicht. Een ander probleem is het slechte zicht, waardoor op zicht jagende vissen en vogels hun eten niet meer kunnen vinden. Trekvissen kunnen door de slechte omstandigheden in de Eems de rivier niet meer gebruiken om van zoet naar zout water te trekken en andersom.

Zoeken naar oplossingen

De Waddenvereniging kan niet in haar eentje alle problemen oplossen. Na jaren van actie en lobby kwam in 2016 het programma Eems Dollard 2050 tot stand. Natuur- en milieuorganisaties, overheden en bedrijven zoeken daarin samen naar de beste en meest haalbare manieren om de kwaliteit van de Eems te verbeteren. In het kader van dit programma wordt aan de Groninger kust op diverse plaatsen gewerkt aan geleidelijkere overgangen tussen zoet en zout water. Daarbij wordt ook bekeken of er slib ingevangen kan worden, wat het water in de Eems minder troebel moet maken. Verder wordt er onderzoek gedaan hoe het systeem van platen, geulen en stromend water misschien aangepast kan worden, zodat er minder vertroebeling ontstaat.

Natuur verbeteren

De Waddenvereniging hoopt dat op deze manier de natuur in de Eems Dollard weer op kan krabbelen. Dat moet ook wel, want juist met dit soort natuur gaat het op heel veel plaatsen slecht. Nederland heeft voor de Eems daarom als doel gesteld dat de kwaliteit van de natuur moet verbeteren. Tot nu toe valt dat niet mee. Werk aan de winkel, dus!

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor een maandelijkse update via WADDEN nieuws of volg ons op Twitter.

Steun ons werk!

De zorgen die wij delen zijn complex en niet eenvoudig op te lossen. Natuurlijk kun je zelf helpen door bewust te reizen, korter douchen en/of minder vlees eten. Als ook het gebied niet te vervuilen, rekening te houden met de natuur tijdens het recreëren en zo min mogelijk bij te dragen aan de opwarming van de aarde. Maar we kunnen pas écht een verschil maken door ons te verenigen als grootste groep wadliefhebbers van Nederland. Zo kunnen we (politieke) druk uitoefenen en projecten realiseren die de natuur te beschermen en verbeteren. Steun ons werk. Alvast bedankt.

Donatie   Lid worden