Waarom gas uit de Waddenzee geen antwoord op onze hoge energierekening is

Bijna iedereen ziet de energierekening hoog oplopen. Dat is bij ons ook het geval, en daar maken we ons zorgen over. Toch is het winnen van gas uit de Waddenzee geen oplossing voor de hoge rekening deze winter. Hoe zit dat precies?

1. Het gas is pas over een aantal jaar beschikbaar

De definitieve vergunning voor de nieuwe winning onder de Waddenzee is nog niet verleend. Op het moment dat de vergunning wordt afgegeven, duurt het nog minstens 2 tot 3 jaar voordat het eerste gas boven de grond komt. Voor een energiecrisis die op korte termijn speelt is dit te laat. Bovendien kunnen we het geld, plus de tijd beter gebruiken om vol in te zetten op duurzame oplossingen.

2. Een ‘klein gasveld’ heeft geen invloed op de wereldwijde gasprijs.

Het aanboren van zogenaamde ‘kleine gasvelden’ zal op geen enkele manier een dalend effect op de wereldwijd bepaalde gasprijs veroorzaken, zo meldde Staatssecretaris Vijlbrief aan de Tweede Kamer.

3. Juist onze afhankelijkheid van gas heeft ons in deze positie gebracht

We kunnen met zijn allen niet in één keer van fossiele brandstof af. Om dat op termijn wél te kunnen, moeten we uit de houdgreep van de fossiele industrie. Als we de NAM (en daarmee Shell en ExxonMobil) toestaan om een nieuwe boring te starten, zitten we voor weer minstens 15 jaar vast aan dit ‘project’. Terwijl, als we ons steeds onafhankelijker kunnen maken van gas en alle geopolitieke belangen die daarmee gemoeid zijn, voorkomen we een nieuwe energiecrisis op de lange termijn.

Meer weten?