Blije vissen
Landschapsarchitect Bruno Doedens ontwierp een veelomvattend plan voor bezoekers van de vismigratierivier. Daar waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten, komt een opmerkelijk kunstwerk van honderden ‘BlijeVissen’ die boven het water uitsteken en meedraaien met het tij.
Foto: Roef Mulder

Vis en vismigratie

Dat de Waddenzee een onmisbaar tankstation is voor miljoenen trekvogels op de Oost-Atlantische vliegroute is bekend. Wist je ook dat de Waddenzee voor tientallen vissoorten een essentiële schakel is in hun levenscyclus?

De meeste vissoorten in de Waddenzee blijven daar niet hun hele leven. Veel vissen gebruiken de Waddenzee als kinderkamer die ze na een jaar, of meer, verlaten. De voedselrijkdom trekt ook veel seizoensgasten, zoals de zeebaars. En dan zijn er nog de vele vissen die zowel in zoet als zout water leven, de diadrome vissen. Voor hen is de Waddenzee een doortrekgebied op hun weg naar paaigebieden in brak of zoet water. Eigenlijk is de Waddenzee dus net zo belangrijk voor vissen als vogels. De Waddenzee als internationale swimway.

Door allerlei oorzaken is het slecht gesteld met de visstand in de Waddenzee. Die is nog maar een fractie van wat er vijftig jaar geleden allemaal rondzwom. De Waddenvereniging zet zich met verschillende projecten in voor het herstel van zoet-zoutverbindingen, waardoor vissen weer vrij heen en weer kunnen zwemmen. Zo werken we aan een Rijke Waddenzee vol leven.

Wat doen we?

• De Vismigratierivier is een baanbrekend plan voor een wereldwijd unieke doorgang voor vissen, dwars door de Afsluitdijk.

• Met het baanbrekende project Vissen voor Verbinding maken we het weer mogelijk voor vissen om zich te bewegen tussen de Waddenzee en de achterliggende wateren. Zo helpen we niet alleen de vissen, maar verbeteren we het hele eco-systeem van de Waddenzee.

Vrienden van de Blije Vis

Op 21 mei 2016 hebben de initiatiefnemers van de Vismigratierivier een nieuw online vriendenplatform gelanceerd. Het heet Vrienden van de Blije Vis en is vanaf nu de plek om meer te weten te komen over vissen en vismigratie in Nederland.  Verder kan je op het platform alle ontwikkelingen en het nieuws rondom de Vismigratierivier volgen.

Wat kun jij doen?

Veel vissen in verschillende soorten, maten en leeftijden maken het voedselweb complexer en dus rijker. Een complex voedselweb is divers en robuust en kan tegen een stootje. Om de visstand te kunnen herstellen is een lange adem nodig. Kom daarom in actie voor een robuuste Waddenzee!

Koop de visserstrui

Met de aankoop van de originele Jubileum Visserstrui steun je het project Vismigratierivier. Het model en patroon van de trui is gebaseerd op de traditionele Harlinger visserstrui, de garens bestaan voor een deel uit vezels van afgedankte spijkerbroeken.

Blijf op de hoogte
Elke twee weken versturen we de WADDEN nieuwsbrief met speciale verhalen over de Wadden natuur, actualiteiten in het waddengebied en de leukste acties van de Waddenvereniging.

* Je e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het doel waarvoor je het opgeeft, en niet aan derden doorgegeven.

Gerelateerd nieuws