Bedankt!

De Vismigratierivier wordt mede mogelijk gemaakt door een (extra) bijdrage van de Postcode Loterij. Dankzij de totstandkoming van de Vismigratierivier kunnen straks miljoenen trekvissen de Afsluitdijk passeren en verbeteren we op termijn de onderwaternatuur van de Waddenzee. Deelnemers bedankt!

Vismigratierivier Afsluitdijk

De Vismigratierivier wordt een kilometerslange slingerende rivier voor vissen, dwars door de Afsluitdijk. Met de aanleg wordt een belangrijke schakel in de trekvisroutes hersteld. Allerlei soorten trekvissen kunnen straks weer vrij heen en weer zwemmen tussen Waddenzee en IJsselmeer. De Vismigratierivier draagt zo bij aan een betere visstand.

Blije vissen

Trekvissen hebben zoet én zout water nodig om zich voort te planten en op te groeien. Door de komst van barrières als de Afsluitdijk gaat het al een hele tijd niet goed met deze vissoorten. Dankzij de Vismigratierivier kunnen straks zowel grote als kleine vissen, sterke en zwakke zwemmers heen en weer trekken tussen zoet en zout. Deze vissoorten worden blij van de Vismigratierivier. Niet alleen zullen vispopulaties zich zo hopelijk kunnen herstellen, óók dieren die vissen eten profiteren mee. Met een betere visstand is er uiteindelijk ook meer ruimte voor de beroeps- en sportvisserij.

Bekijk ook dit filmpje:

Sterk door samenwerking

De Waddenvereniging is samen met It Fryske Gea, Het Blauwe Hart, NetVISwerk en Sportvisserij Nederland initiatiefnemer van de Vismigratierivier. Dankzij de deelnemers van de Nationale Postcode Loterij kon dit belangrijke project voor het herstel van de trekvisroute tussen Waddenzee en IJsselmeer worden ontwikkeld. Door de financiering van de laatste kilometer zorgt de Nationale Postcode Loterij er bovendien voor dat de Vismigratierivier in optimale vorm aangelegd kan worden.

Oplevering in 2023

In 2020 start de aanleg van deze nieuwe natuurverbinding direct ten westen van de spuisluizen bij Kornwerderzand. In 2023 moet het werk worden afgerond. Het is voor het eerst in de wereld dat een kunstmatige getijdenrivier op de grens van zoet en zout water wordt aangelegd. De Vismigratierivier is daarmee een wereldwijd unieke innovatie die een veilige oplossing biedt voor een groeiend ecologisch vraagstuk.

Vistrek beleven

De Vismigratierivier wordt tevens een prachtige nieuwe startlocatie voor het beleven van Werelderfgoed Waddenzee. Dat begint met een bezoek aan het Afsluitdijk Wadden Center. Hier is een gratis interactieve expositie te zien. De Waddenvereniging en It Fryske Gea organiseren (vaar)excursies en lezingen in en rondom het centrum.

Verder lezen:

>> Deze vissen worden blij van de Vismigratierivier