Oude verhalen

Terug in de tijd met Klipperaak de Onderneming

De Waddenzee zit boordevol verhalen. Natuurlijk over de natuur die ons altijd weer boeit. Maar ook de mensen die wonen en werken in het gebied kennen een boeiende geschiedenis. Van de familie Fluks ontvingen we wat foto’s en een kort verhaal over de klipperaak de Onderneming.

‘De klipperaak werd in 1908 gebouwd bij werf Peters te Dedemsvaart. In 1923 kochten de broers van mijn moeder, Meeuwes en Jannes de Jonge het schip en zij gingen al spoedig in de schelpenvaart, vanaf het Wad naar Hasselt, Hattem of Dedemsvaart. In 1928 nam oom Jannes het schip over en oom Meeuwes kocht een ander schip, een aakschip “Entreprise” en bleef ook in de schelpen. In 1932 werd de Onderneming ingehuurd voor het leggen van telefoonkabels naar Terschelling en Vlieland. Na deze klus, werd in 1934 een 3 cyl. 4takt MWM motor ingebouwd.' aldus Tammo Fluks.

Met man en macht wordt in 1932 een telefoonkabel over het wad naar Terschelling en Vlieland gelegd.

Fluks vervolgt zijn verhaal: 'Het schip bleef eerst in de schelpenvaart, later ook naar Duitsland en België. Soms waren er wel heel penibele dagen, met storm of hoog water en dat met zeilschepen! Met mijn vader, hij deed af en toe een schelpenreisje, lagen wij onder Ameland, begin jaren ‘50 te wachten om schelpen te laden, toen uit het niets een stuk of 6 windhozen aan kwamen gieren die bij ons schip en passant een stuk of 6 scheepsluiken overboord gooiden; gelukkig was het laagwater, dus hij kon ze weer uit de bagger, aan boord brengen. In het slechte weer hebben toch nog geladen, schip onder de dekkleden gekregen en ten anker gegaan; met onze motor draaiende, hebben we de storm ‘s nachts doorstaan, want hij was bang, dat het anker zou gaan krabben. In 1963 verkocht hij het schip aan de Gebrs. Seine te Hoogeveen, die het later lieten slopen.’