Waddenvereniging jubileumTerugblik op ons jubileum

De Waddenvereniging bestond in 2015 50 jaar, en dat vierden we!

Jubileumboek
Kester Freriks schreef de geschiedenis van een halve eeuw Wadden en Waddenvereniging aan de hand van verhalen van tal van betrokkenen. De kleuren van het wad. Van bedreigde zee tot Werelderfgoed is geïllustreerd met historische kaarten, foto’s en archiefmateriaal uit het bezit van de Waddenvereniging.
Retro T-shirt

Een vleugje vroeger, met de pasvorm en stoffen van nu. Dat is het duurzame jubileum retro T-shirt. Met onze nieuwe leus 'Wijs met de Waddenzee'.

Herinneringen
Het is best wel een bijzonder verhaal, de oprichting van de vereniging. Want een 16-jarige jongen nam destijds het initiatief...
Heb je zelf ook herinneringen aan de Waddenvereniging, deel ze met ons! Wij kijken in de serie Plakboek deze zomer terug aan de hand van krantenknipsels.
Tweeluik Jan Loman
Jan Loman ontwierp het logo van de Waddenvereniging dat al vijftig jaar onveranderd is gebleven. Speciaal voor het jubileum is in beperkte oplage een kunstdruk van zijn tweeluik Naar Bankpolder en Willemsduin uitgegeven.
Symposium
Ter ere van het jubileum werd door de Waddenacademie en Waddenvereniging een symposium georganiseerd aan de Friese kust, te beginnen in Harlingen. Een reis door het ecologische, economische en sociaal-culturele landschap van het waddengebied. Wetenschap en beleving wisselden elkaar af als eb en vloed. We keken welke route de Waddenvereniging in vijftig jaar heeft afgelegd en zetten samen koers naar een nieuwe fase, waarin de bewoners en lokale ondernemers meer betrokken zijn bij het behoud en de verbetering van het Werelderfgoed.