Interview Blue LOOP Originals: Samen iets goeds creëren 

 

Passie voor de natuur, in het bijzonder voor de Wadden, dát is wat de Waddenvereniging en Blue LOOP Originals met elkaar delen. Sinds 2015 zetten wij ons samen in voor duurzame producten die met respect voor de natuur gemaakt zijn. Met de verkoop ervan leveren we vervolgens een bijdrage aan het herstel en behoud van die natuur. Ron van de Wiel is de oprichter van Blue LOOP Originals en vertelt meer over de filosofie achter de Wijs met de Waddenzee producten.

 

Wat betekent duurzaamheid bij Blue LOOP Originals en waarom is dat voor jou zo belangrijk? 

‘Rond het millenium studeerde ik af aan het Amsterdam Fashion Institute. Zowel tijdens als na mijn opleiding draaide ik kledingproducties voor kleine en grote merken. Europa besloot in die tijd het quotum op textiel uit het Verre Oosten op te heffen. Binnen een jaar verplaatsten de meeste merken omwille van meer marge hun productie naar landen zoals China. Als onbesuisde twintiger gaf mij dat de gelegenheid om veel landen te bereizen, tot het systeem mij steeds meer tegen begon te staan. Ik zag welke negatieve impact die snelle verplaatsing van complete producties had op milieu en mens. We lieten alle producenten in Europa in de steek voor wat meer centen elders. En dat proces gaat nog steeds door. Nu de middeninkomens in China in 20 jaar gestegen zijn, zie je de industrie zich verplaatsen naar landen als Bangladesh, Indonesia, Myanmar en binnenkort is het Afrikaanse continent aan de beurt.

 

Ik heb besloten dat ik geen deel meer uit wil uitmaken van dat systeem. Bij groothandelsbedrijf Ideavelop vond ik gelijkgestemden. Hun filosofie ‘make a friend everyday’ sprak mij aan, omdat het betekent dat je anderen nodig hebt om samen iets positiefs te realiseren. Vanuit die samenwerking ontstond het eigen merk Blue LOOP Originals. We wilden ermee laten zien dat onze wereld met iets heel simpels de goede kant op te duwen is: aandacht. Inmiddels geef ik samen met mijn compagnon en 15 collega’s sturing aan Ideavelop en lanceerden we vorig jaar een nieuw motto ‘Create Something Good’. Dit betekent dat wij openstaan voor samenwerkingen als deze een positieve impact op onze planeet heeft, dus onze voetafdruk als mens verlaagt.’

 

Wat is het idee achter Blue LOOP Originals en wat is jouw rol hierin geweest?

Het begon met een autoritje en een discussie over welke spijkerbroeken je wel en niet meer kunt dragen. We vroegen ons af wat er gebeurt met al die spijkerbroeken die niet meer in de mode zijn. Na wat zoekwerk kwamen we erachter dat wij met z´n allen in Europe alleen al zo´n 640 miljoen spijkerbroeken jaarlijks weggooien. Het merendeel is recyclebaar, maar het is in onze maatschappij gewoon makkelijker om hier niet over na te denken. 2/3 belandt in de prullenbak en wordt verbrand of gaat op een vuilnisbelt. Het was en is nog steeds het oude denken van consumeren.

 

Wij wilden aantonen met product innovaties, die je kunt dragen (kleding), of waar je in kunt slapen (een tent) dat textiel afval een tweede leven verdient als hoogwaardig product. Een textielrecyclefabriek in Haaksbergen, Frankenhuis, is met ons aan de slag gegaan om oude spijkerbroeken zó te vervezelen dat de herwonnen grondstof, katoen, weer goed genoeg was om te spinnen. We blijven ons ontwikkelen en proberen steeds betere vezels en garens te ontwikkelen, zodat onze items meer en meer gerecyclede vezels bevatten. Daarbij streven we naar een kwaliteit die beter is dan wat mensen zijn gewend zijn voor een faire prijs waarbij iedereen in de keten wat verdient. En passant levert het hele proces een enorme milieuwinst op, omdat er geen water nodig is voor het recyclen van oude spijkerbroeken; ook is de CO2 uitstoot een stuk minder en verbruiken we significant minder energie.

 

Mijn rol is het zo goed mogelijk uitdragen van deze missie en constant de kruisbestuiving op te zoeken. Ik geloof dat je voor een omslag in de textielindustrie niet zonder een groep bedrijven en organisaties om je heen kunt die óók geloven dat het tijd is voor wat anders.

 

Sinds 2015 werk je samen met de Waddenvereniging aan nieuwe producten en innovaties. Waar ben jij zelf trots op?

Dat begon al met de kick-off tussen Blue LOOP Originals en De Waddenvereniging met de lancering van de jubileumtrui in 2015, gebaseerd op de oorspronkelijke Harlinger visserstrui ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de vereniging. Toen viel alles samen: tijd, product, passie. Die trui is een iconisch kledingstuk geworden. We maken er nog steeds mensen blij mee. Kleding moet ook tijdloos zijn en niets beters dan een stukje geschiedenis aan je lijf waar je trots op kan zijn. Dat wil niet zeggen dat we stil hebben gestaan, want elk jaar proberen we de trui wat beter te maken. Zo hebben we net een nieuwe kleur voor heren gelanceerd waarbij we 20% nylon vervangen hebben door 20% tencel (dat is weer een nieuwe duurzame vezel  die wordt gemaakt in Oostenrijk).

 

Tijdens een leuke sessie in Harlingen kwam het onderkomen van vrijwillige wadgidsen van de Waddenvereniging – de WEX - op de Waddeneilanden ter sprake. De simpele vraag was: zou dat duurzamer kunnen. Met een paar jaar recycle-ervaring op zak dachten wij wel even een tent te ontwikkelen met veel recycelde vezels. Een tent bleek de heilige graal op dat moment en een haast onmogelijke opgave. Een duurzame tent moet namelijk lang mee gaan en die zou ook nog eens op een plek komen staan waar weer en wind niet zuinig met spullen in de buitenlucht omgaat: De Waddeneilanden. Vanuit de samenwerkingsgedachte hebben we een aantal partijen om ons heen verzameld die kennis en passie wilde delen om aan te tonen dat dit zou moeten kunnen.

 

Uiteindelijk is het gelukt en slapen de WEX wadgidsen tot op de dag van vandaag WEX in de eerste tent ter wereld met recyclede vezels. De Waddenvereniging heeft deze innovatie samen met ons aangejaagd. Daarna heeft het product zich verder ontwikkeld en vind je de tenten inmiddels onder de naam Blue CAMP op festivals zoals Into The Great Wide Open en Oerol om bezoekers zorgeloos te laten slapen. Na festivals worden er altijd heel veel tenten weggegooid, Blue CAMP biedt een duurzaam alternatief. Zo groeiden we samen in een aantal andere projecten waarbij steeds uitgangspunt was, hoe kunnen we een activiteit of product wat jaarlijks terugkeert verduurzamen en aan de wereld laten zien dat dit haalbaar is als we er wat moeite voor doen.

 

Ik heb geleerd dat een samenwerking nooit rechtlijnig is en je altijd creatief met elkaar moet blijven en je nooit moet laten inperken door tijd of je fantasie moet beteugelen. Wat is jouw favoriete Wijs met de Waddenzee product? Zonder twijfel de Harlingen Jubileumtrui, omdat je die één keer aanschaft en er jaren plezier van hebt. Voor mijzelf komt daarbij dat er pijn noch moeite is bespaard om constant te blijven innoveren in materiaal en productie om de kwaliteit beter te maken én om meer water co2 en energie te besparen. Verder ben ik fan van alle producten waar het logo van de Waddenvereniging op staat. Dat logo is zo mooi en krachtig! Het staat echt ergens voor. Dat kunnen veel andere merken niet zomaar zeggen.

 

Zit er nog iets in de pijplijn? Iets wat er aan komt wat onze leden zouden waarderen voor de herfst of de winter die op komst is?

Met filmmaker Ruben Smit werken we nu aan een fantastische WAD jaarkalender en als het wat meezit lanceren we begin 2021 een nieuwe sweater waarin een aantal prachtige Europese innovaties zijn verwerkt: we hopen dat het wat stof zal doen opwaaien.


 Ga naar de Wijs met de Waddenzee winkel  

 

Meer weten?

>> Deze winkeliers zijn WIJS en verkopen onze producten

>> Doe mee! Bekijk onze nieuwe collectie

>> Shop dames

>> Shop heren

>> Shop kids